Recensie Perfect Cadeau

Een nieuwe verpakking

Ianthe van Beuningen
om 19:26

De benodigdheden voor een feestelijk diner: een uitzonderlijk dure rode wijn, een glanzend wit tafelkleed, zure niertjes en, als kers op de taart, een stel smakelijke geheimen. Deze ingrediënten heeft Perfect Cadeau allemaal, maar zij worden bereid volgens een nieuw recept. Hoe zal dit uitpakken?

Perfect Cadeau

Drie vervreemde broers komen samen op de verjaardag van Sylvia, de echtgenote van de oudste broer. Tussen de pretentieuze gerechtjes en dure wijnen door, worden nieuwe en oude geheimen op tafel blootgelegd en familiebanden heroverwogen. Het plot dat zich langzamerhand openbaart aan het publiek, lag niet bij voorbaat vast. Het scenario ontwikkelde zich rondom de overwegingen van de acteurs en diens persoonlijke toevoegingen. Het script, de karakters, het begin en einde, de film als geheel: alles is tot stand gekomen door middel van improvisatietechnieken.

Een vers uitgangspunt

Na zeer gevarieerde loopbanen, besloten enkele getalenteerde mensen met een langdurige passie voor acteren, alsnog hun geluk te beproeven op het toneel. Zij schreven zich in voor de Meisner-acteeropleiding. Deze Meisner-techniek draait om het juist reageren op de tegenspeler. Via constructieve dialogen komen vervolgens karakters en verhaallijnen tot stand. Werkt een scène of een uitspraak? Top, dan blijft het er in. Bevalt het niet? Geen probleem, misschien werkt de volgende improvisatie wel. Door constante feedback, herschrijven en opnieuw improviseren, ontstaat er een speels en verfrissend nieuw script. Perfect Cadeau is een eindproduct van dit concept. De cast krijgt een grotere inspraak in het verloop van het verhaal en de karakters, en eigent zich op deze manier ook echt de personages toe. Het trotseert het klassieke idee van de film, zoals regisseur Martijn Hullegie benadrukte.

Een begin

Met dit in het achterhoofd, kan Perfect Cadeau gezien worden als een nieuw genre, wat een oordeel lastig maakt. Deze groep heeft wel degelijk opmerkelijk  werk geleverd. Toch zijn er enkele keuzes gemaakt waardoor het originele en veelbelovende concept af en toe niet volledig uit de verf komt. Diverse flashbacks hadden niet gehoeven en komen de typerende stijl van de film niet ten goede. Daarnaast, juist doordat de film puur leunt op improvisatie, mist het zo nu en dan een zekere eenheid, met name wat betreft taalgebruik en tempo. Het blijft daarentegen een begin van een nieuw idee en het zal zeker interessant zijn om te zien hoe dit concept en deze cast en crew, zich verder zullen profileren op dit gebied.

Perfect Cadeau is een redelijk kleinschalige productie en heeft eigenlijk meer weg van een theaterstuk; volledig gegrond in improvisatie en gewapend met luchtige dialogen. We zien hier weer wat anders; en dit is zonder meer verfrissend. Het is moedig, en zeker ook bewonderenswaardig, van zo’n klein groepje liefhebbers om op deze manier de Nederlandse filmwereld te betreden. Een experimenteel stukje theater op het grote scherm.

3 / 5

Trailer Perfect Cadeau