Recensie El reino

Eigen rechtvaardigheid

Willemijn Gertsen
om 01:03

In de politieke thriller El reino (Het koninkrijk) van Rodrigo Sorogoyen (scenario door Sorogoyen en Isabel Peña), draait het om de handelswijze van de aimabele en populaire politicus Manuel López Vidal (Antonio de la Torre), wanneer een zorgvuldig geconstrueerd corruptienetwerk uit elkaar dreigt te vallen.

El reino

Opvolger

In een restaurant aan de Spaanse kust zit een groep vrienden te lunchen. In het luidruchtige gesprek wordt geleidelijk aan duidelijk dat het om een groep regionale politici gaat, waaronder het lokale partijhoofd José Luis Frías (José María Pou). Ze bespreken onoorbare zaken en steken de draak met de partijtop in Madrid. De groep voelt zich onaantastbaar; Manuel houdt alles onder controle. Frías is zelfs zo tevreden over Manuel dat hij hem aanwijst als zijn opvolger. Maar wanneer na een huiszoeking een van de vrienden, Paco Castillo (Nacho Fresneda), gearresteerd wordt in verband met betrokkenheid bij een corruptiezaak, is plotseling de zorgeloosheid weg en kijken de anderen naar Manuel om de zaak te sussen. Er speelt namelijk nóg een corruptiezaak, een met grotere belangen, waarbij de nationale partij tot in de hoogste regionen betrokken is. Deze tweede zaak mag onder geen beding naar buiten komen. Het lukt Manuel niet om iedereen rustig te houden en wanneer er koppen moeten gaan rollen, wordt hij uit de partij gezet.

Wraak

Manuel neemt hier geen genoegen mee; hij wil gerechtigheid. Hij chanteert een hooggeplaatst partijlid, manipuleert een vriend en bepraat de jonge, ambitieuze tv-journaliste Amaia Marín (Barbara Lennie). Een advocaat, Fernando (Paco Revilla), helpt hem met zijn juridisch gevecht. Uiteindelijk weet hij op een gewelddadige wijze incriminerend bewijsmateriaal te verkrijgen en gaat hiermee naar Amaia om zijn straatje publiekelijk schoon te vegen.

Veel personages

In deze enerverende thriller, waarin veel personages een belangrijke rol spelen, is het tempo soms zo hoog, dat het lastig is om de personages te leren kennen. Alles draait om de mentale toestand van Manuel; hij moet zich een weg banen door een web van fraude en verraad. Zijn aanvankelijk onbezorgde en amicale voorkomen verandert tijdens de zich opstapelende aantijgingen in een zeer scherpe, boosaardige en nietsontziende houding. Hij voelt zich onjuist behandeld door zijn entourage en wil iedereen laten boeten voor hun acties. Ondertussen blijft hij er zelf van overtuigd dat hij het juiste doet. Antonio de la Torre speelt de rol vlekkeloos, als ook de andere acteurs en actrices die tijdens het verhaal een min of meer vergelijkbare transitie doormaken. Van zorgeloosheid naar onrust, paniek en tenslotte verraad omwille van zelfbehoud. Er wordt dicht op de huid gefilmd, waardoor de kijker continu wordt meegetrokken in de gemoedstoestand van de verschillende karakters. De opzwepende beat van de muziek (Olivier Arson) versterkt de urgentie van de handelingen en heeft zijn beoogde, opjagende effect op de toeschouwer. Manuels acties zijn snel, slim en volhardend en hij weet zijn doel te bereiken. Hij maakt echter een misrekening...

Tijdens de Goya’s (Spaanse filmprijzen) presteerde de film zeer goed: van de dertien nominaties, won El reino zeven prijzen, waaronder Beste Regie voor Rodrigo Sorogoyen en Beste Acteur voor Antonio de la Torre. Het is bij het zien van deze film goed te begrijpen dat hij door critici zo goed ontvangen is; een aanrader om je eigen mening over te gaan vormen!

4 / 5

Trailer El reino