Recensie Spider-Man: Far From Home

Post-'Endgame': beetje uithuilen en dan verdomd goed opnieuw beginnen

Sven de Graaf
om 01:06

Is er zo kort na de magistrale climax van Avengers: Endgame nog leven in het Marvel-universum? Kan het filmpubliek nog geboeid worden door wéér een Marvel-episode, zonder Captain America en vooral Robert Downey Jr.’s Iron Man als dragende personages? Spider-Man: Far From Home laat zien dat de Marvel-koek nog lang niet op is.

Spider-Man: Far From Home

De coming of age van een superheld

Far From Home is de tweede film met de jeugdige Tom Holland in de hoofdrol. De voorganger, Spider-Man: Homecoming, fuseerde de wereld van de muurkruiper voor het eerst met het Marvel-universum. Peter Parker is ditmaal geen beginnend student, zoals in voorgaande sequels, maar een zestienjarige scholier. Net als Homecoming toont Far From Home zich alsof het door de ogen van Parkers onvolgroeide puberbrein bekeken wordt. De bijna-apocalyptische ervaring van Endgame, het verlies van mentor Tony Stark; Parker is er geenszins door getraumatiseerd. Olijk en onversaagd pakt hij zijn bestaan als neighborhood hero slash scholier weer op, waar het vijf jaar daarvoor door Thanos’ vingerknip (in deze film 'The Blip' genoemd), was verpulverd, tezamen met de levens van de helft van de mensheid. De film begint slim met een YouTube-achtig in memoriam-clipje, gemaakt door Parkers medescholieren, voor de gevallen Avengers. Dit laat en passant de alledaagse problemen als gevolg van de post-Blip-hereniging van de voormalig generatiegenoten. Peter gaat zorgeloos op schoolreisje met zijn nerdy klasgenoten; bestemming Europa. In Venetië komt hij Mysterio (Jake Gyllenhaal) tegen, die zijn strijd tegen de monsterlijke Elementals voert. Zowel Mysterio als de Elementals zijn afkomstig van een aarde uit een parallel universum. Het Marvel-universum lijkt een ‘Marvel-multiverse’ te zijn. Spider-Man ontdekt in Europa dat Stark hem eigenaar heeft gemaakt van al zijn combat-systemen, waarmee hij ook Iron Mans rol als ‘leading Avenger’ heeft geërfd. Spidey wordt gedwongen volwassen te worden en moet alle illusies van zijn jeugd en het verleden onder ogen komen.

Verrassend script en vermakelijke humor

Far From Home wordt gedragen door humor en een verrassend (goed) script. Dat de aangedane Europese steden als Praag en Venetië, en zelfs een Hollands tulpenveld, met alle denkbare puberale clichés zijn volgepropt, doet daar niets aan af. Té leuk om Spidey eens niet te zien slingeren tussen de New Yorkse wolkenkrabbers. Creatief is het web vol dynamische relaties dat tussen Spider-Man en andere personages is gesponnen. De jong-ogende, beetje stoute tante May is verfrissend. Peters liefdesperikelen met de wat autistische MJ (Zendaya), zijn vriendschappen met de toch-niet-zo-vroegwijze Ned (Jacob Batalon) en Happy, Starks corpulente, goeiige ex-bodyguard, zijn allemaal bronnen van vermakelijke, humorvolle dialogen. Zelfs de trotse en norse Ned Fury (Samuel L. Jackson) wordt in de film leuk te kakken gezet.

Uitgebalanceerde belofte voor de toekomst

De film is het resultaat van een uitgebalanceerd stukje componeerwerk. De geanimeerde gevechtsscènes kunnen zich in ieder geval meten met die in Endgame, dialogen verlopen vlot en acteurs halen een voor dit genre goed niveau. Met de nog puberende Parker als potentiële opvolger van Tony Stark staat er nog een mooi stukje karakteropbouw te voor de boeg. Far From Home is niet alleen een vermakelijke vertelling van Parkers eerste rite de passage op weg naar de volwassenheid, maar is goed genoeg om de prelude op Marvels volgende multi-sequel mega-tragedie te kunnen zijn. Regisseur Jon Watts en scenaristen Chris McKenna en Erik Sommers hebben een topfilm afgeleverd.

4 / 5
Spider-Man: Far From Home is nu te zien in 86 bioscopen.

Trailer Spider-Man: Far From Home