Recensie La promesse de l’aube

Moederliefde

Willemijn Gertsen
om 21:02

De verfilming van de autobiografische vertelling La promesse de l’aube (De belofte van de dageraad) van de Frans-Pools-Joodse schrijver Romain Gary, toont de eerste dertig jaar van het leven van deze in Frankrijk zeer gewaardeerde auteur. Centraal in het boek en in de film staat de relatie tussen Gary en zijn moeder Nina Kacew, die in liefde en toewijding extreme vormen aanneemt.

La promesse de l’aube

Roman Gary

Regisseur Eric Barbier schreef tevens het scenario met Marie Eynard. Met zijn verfilming creëert hij een episch verhaal over het avontuurlijke leven van de auteur (1914-1980). De film begint met zijn vroege jeugd in Vilnius en schakelt tussen de emigratie naar Warschau, het vertrek naar Nice op 11-jarige leeftijd, zijn leven in Parijs als beginnend schrijver en zijn tijd in dienst van de Franse luchtmacht, de strijdkrachten van De Gaulle en de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog.

Al vroeg in zijn leven ontdekt Romain hoe bijzonder zijn moeder is. In haar obsessieve liefde voor hem dicteert ze zijn toekomst en bereidt hem daar dwangmatig op voor: allereerst moet hij schrijver worden. Wanneer Romain in Vilnius, na een inval van de politie, ziet hoe zijn moeder zwaar vernederd wordt, wil hij wraak nemen voor het onrecht dat haar wordt aangedaan. Zij belooft hem onvoorwaardelijke liefde en hij belooft haar om succesvol en beroemd te worden. Nina heeft tevens een zeer uitzonderlijke liefde voor Frankrijk. Ze geeft Romain de taak deze ‘mooiste plek op de wereld’ te beschermen en te vertegenwoordigen. Romain moet Hitler doodschieten en gevechtspiloot worden, én ambassadeur van Frankrijk. Hoewel deze liefde soms zeer beklemmend en ook ongewenst is voor de adolescente Romain, valt hij zijn moeder nooit af.

Episch leven

De veelheid van scènes, plaatsen en tijdsgewrichten wordt inzichtelijk gemaakt door de variatie in kleur en licht. Naast de ‘klimatologische’ belichting – warme kleuren voor Nice en Noord-Afrika, koele tinten voor Vilnius en Warschau – speelt de cinematografie (Glynn Speekaert) met donkere en lichte beelden, alsook beelden in zwart/wit en sepia. De variëteit zorgt voor een wisselwerking van emoties in dit verhaal, waar imaginatie, dromen en werkelijkheid enigszins door elkaar lopen. Charlotte Gainsbourg speelt de sterke, liefdevolle, eigenzinnige, inventieve en excentrieke Nina (wat een moeder!). Al Nina’s eigenschappen worden door Gainsbourg prachtig vertolkt. De rol van Romain wordt door drie acteurs gespeeld: de jonge Pawel Puchalski, die als 8- tot 11-jarige Romain door zijn moeder strak wordt gevormd en gehard, Nemo Schiffman als rebelse puber die toch geenszins loskomt van zijn moeder en Pierre Niney, de volwassen Romain die alles op alles zet om aan zijn moeders verwachtingen te voldoen. Ook hij speelt zijn rol indrukwekkend: hij is loyaal, zorgzaam, heldhaftig, boos en gewelddadig.

Uiteindelijk vervult Romain in zijn leven precies de droom die zijn moeder voor hem bedacht heeft: hij is een zeer gewaardeerd auteur en scenarioschrijver geworden, alsook consul-generaal voor Frankrijk in zijn latere woonplaats Los Angeles. Nina heeft dit niet mee mogen maken. Zij stierf in 1941. “With maternal love, life makes a promise at dawn that it can never hold…”

Een bijzondere film over een bijzondere relatie, steeds verrassend, soms humoristisch en nergens sentimenteel.

4 / 5

Trailer La promesse de l’aube