Recensie Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw

Genoeg chemie voor een spin-off?

om 01:48

Met acht films heeft de Fast & Furious-franchise al bijna 5 miljard dollar opgebracht. Het is dan ook niet gek dat inmiddels een negende deel wordt opgenomen, want de mensen komen nog steeds in grote getalen naar de bioscoop voor deze franchise. Met Hobbs and Shaw wordt er nu een zijsprongetje gemaakt met een aparte stand-alonefilm. Een stap te veel?

Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw

De karakters Hobbs (Dwayne Johnson) en Shaw (Jason Statham) kennen we inmiddels al van eerdere Fast & Furious-delen. De twee hebben al aardig wat mot met elkaar gehad, maar worden nu gedwongen om samen te werken als het zusje van Shaw, Hattie (Vanessa Kirby), verdacht wordt van het stelen van een dodelijk virus dat de wereld bedreigt. Het tweetal zal al hun vetes opzij moeten zetten, omdat ook supersoldaat Brixton (Idris Elba) achter het virus aan zit.

Chemie

Wat gelijk opvalt in de film is dat de chemie tussen Johnson en Statham werkt. Hobbs, de logge, vriendelijke reus, die het grovere geweld niet schuwt als de wereld gered moet worden, en Shaw, de Britse straatvechter, die die vooral snel en hard binnenkomt en iets meer gefocust is op kleinere belangen. In het begin van de film worden deze verschillen (d.m.v. splitscreenshots) mooi naast elkaar neergezet. Gedurende de film verveelt het constante gebakkelei tussen beide karakters niet. Sterker nog, het is de kracht van de film. Voeg daar Idris Elba aan toe als bad guy en Vanessa Kirby als powervrouw en het plaatje is af. Elba nam voor deze film zelfs nog de tijd om met Cypress Hill een track voor de soundtrack te maken.

Auto, helikopter, straaljager en...locaties

Zoals je van de franchise mag verwachten, zit deze film ook weer vol met de mooiste auto’s, speciale motoren, helikopters en zelfs straaljagers. Maar naast al dit (race)geweld is ook gekozen voor een mooie afwisseling van locaties. We gaan van Londen en Los Angeles naar het verlaten Chernobyl en het mooie Samoa. Deze laatste plek zal wellicht zijn voorgedragen door Johnson, die daar zijn roots heeft liggen. Al met al doet Hobbs and Shaw dan ook niet onder voor een van de andere Fast & Furious-films. Een film die het best tot zijn recht komt op het grote doek.

Bijrollen

Regisseur David Leitch heeft gebruik gemaakt van de kans om wat acteurs van zijn film Deadpool 2 in de film te stoppen. De toevoeging van Ryan Reynolds en Rob Delaney pakt goed uit. Een extra komische noot die de film ten goede komt (tip: ren na de film niet gelijk de zaal uit bij de aftiteling!). Ook zien we Helen Mirren weer terug als de moeder van Shaw.

Hobbs and Shaw laat duidelijk zien dat de rek zelfs na negen films nog niet uit de Fast & Furious-franchise is. De chemie tussen Johnson en Statham zorgt voor een fijne spin-off van Fast & Furious, met bijbehorende over-the-top-actie, voertuigen en locaties. Hobbs and Shaw geeft je precies wat je verwacht. Een film die je het liefst groot in de bioscoop bekijkt.

3.5 / 5
Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw is nu te zien in 77 bioscopen.

Trailer Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw