Recensie A Rainy Day in New York

Ook wanneer het regent kan New York het decor zijn van wonderbaarlijke ontmoetingen

Daniel Singelenberg
om 19:17

Wie anders dan Woody Allen kan een uiterst onwaarschijnlijke romantische geschiedenis zo filmen dat je er toch onvoorwaardelijk in gelooft en na afloop opgewekt de bioscoop verlaat?

A Rainy Day in New York

Gatsby (Timothée Chalamet, Beautiful Boy) en Ashleigh (Elle Fanning, Ginger & Rosa) kennen elkaar van Yardley College in upstate New York en besluiten samen een romantisch weekend door te brengen in Manhattan. Eenmaal daar aangekomen blijkt het prachtige zonnige herfstlicht rond het College, schitterend gefotografeerd door Vittorio Storaro (Apocalypse Now), spoedig plaats te maken voor de ene plensbui na de andere.

Interview met filmregisseur

Ashleigh krijgt van Yardley College de opdracht voor de collegekrant een interview te maken met de beroemde regisseur Roland Pollard (Leiv Schreiber, The Daytrippers), wat Gatsby de gelegenheid geeft de uit Arizona afkomstige Ashleigh zijn favoriete plekken in de stad te laten zien. Zijn plannen komen echter op losse schroeven te staan wanneer Ashleigh van Roland de uitnodiging krijgt in zijn studio naar een ‘work-in-progress’-screening van zijn nieuwe film te komen kijken. Dit leidt weer tot een serie andere ontmoetingen, waaronder die met scenarist Ted Davidoff (Jude Law, Captain Marvel) en knappe filmster Francisco Vega (Diego Luna, If Beale Street Could Talk). Allemaal niet gering, voor een eenvoudig college-meisje uit Arizona.

Alleen in New York

Gatsby, wiens naam niet toevallig is ontleend aan de beroemde roman uit de jaren 20 van F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby, moet ondertussen de dag alleen zien door te brengen in New York, waarbij ook hij met een aantal niet voorziene ontmoetingen te maken krijgt. Hij besluit een oude vriend op te zoeken, die een film aan het draaien is in Greenwich Village. Tot zijn verrassing vraagt de regisseur hem een klein rolletje te spelen, waarbij hij de opdracht krijgt een meisje te zoenen. Dat meisje is Chan (Selena Gomez, Spring Breakers), en met haar gaat Gatsby de rest van de dag doorbrengen, wat hen onder meer  naar het Metropolitan Museum voert. Een daar eveneens op bezoek zijnde oom en tante maken het Gatsby onmogelijk het feestje te ontlopen dat zijn moeder voor later die dag gepland had, waar hij met Ashleigh heen gegaan zou zijn. De vrouw met wie hij uiteindelijk dat feest bezoekt, en de daarop volgende confrontatie met zijn moeder, leiden tot een uiterst verrassende ontknoping.

Inventief scenario

Voor een man van 84 jaar is het een uitermate speels en inventief scenario dat Woody Allen schreef. De film is ook bezet met een topcast. die allemaal kennelijk met veel plezier aan deze film hebben meegewerkt. Een aantal van hen heeft na afloop echter gemeend hun gage aan een goed doel te moeten overmaken, toen Allen in de inmiddels opgestoken #metoo-storm opnieuw door ex-echtgenote Mia Farrow werd beschuldigd 25 jaar tevoren hun toen 7-jarige stiefdochter misbruikt te hebben. Verschillende rechters hebben zich indertijd over de zaak gebogen, maar er is nooit enig bewijs voor gevonden en ook geen vervolging ingesteld. Voor producent Amazon, die eerder geen enkel bezwaar had, was het echter aanleiding de film in de VS en het VK niet uit te brengen en het contract met Allen voor nog drie films te verbreken. Die inmiddels, onverwoestbaar, alweer aan zijn volgende film werkt.

4 / 5
A Rainy Day in New York is nu te zien in 35 bioscopen.

Trailer A Rainy Day in New York