Recensie It: Chapter Two

Nog niet klaar met de clown

om 15:39

Voor de mensen die dachten dat er in 2017 definitief was afgerekend met de horrorclown Pennywise is er slecht nieuws. Het kwaad is nog niet verdwenen en komt na 27 jaar weer terug naar het stadje Derry (uiteraard) in de staat Maine. Aan regisseur Andy Muschietti de taak om het tweeluik een waardig einde te geven.

It: Chapter Two

Eens in de 27 jaar steekt het kwaad de kop op in Derry in de vorm van een boosaardige clown die kinderen het riool in lokt om ze te verorberen. In 1989 dacht een groepje tieners onder de naam The Losers Club het kwaad voor eens en voor altijd verdreven te hebben. Ze zwoeren dat als Pennywise onverhoopt toch niet verslagen bleek, ze allemaal zouden terugkomen om hem definitief te verslaan. En 27 jaar later blijken ze zich aan die belofte te moeten gaan houden.

Sterke cast

Voor deze oudere Losers Club is gekozen voor een bijzonder sterke cast. James McAvoy (X-Men-films) als Bill, Oscar-genomineerde Jessica Chastain (Molly’s Game) als Beverly, Bill Hader (Trainwreck) als Richie, Isaiah Mustafa als Mike, Jay Ryan als Ben, James Ransone (Captive State) als Eddie, en Andy Bean (Allegiant) als Stanley. De groep lijkt goed op elkaar ingespeeld en zijn individueel in staat om hun karakter verder uit te diepen. Daarnaast zien we uiteraard ook de jonge Losers Club terug uit deel één.

Liters bloed

Waar de schrikelementen in deel één eigenlijk nog niet eens zo heel heftig waren, wordt er in deel twee een groter register opengetrokken. De film doet nu zelfs een gooi naar de titel “meeste bloed in één scène”. Het angst zaaien van Pennywise gebeurt op de meest gevarieerde manieren. En ook al zie je de meeste schrikmomenten van mijlenver aankomen, je vliegt toch op in je stoel. Een groot deel is daarvan uiteraard te danken aan Bill Skarsgård, die de clown voortreffelijk neerzet. Voor het draaien van zijn ogen was zelfs geen special effect nodig, omdat hij dit zelf al kon, tot horror van zijn medespelers.

Stilzwijgende goedkeuring

Zoals we gewend zijn van Hollywood wijkt het verhaal van It: Chapter Two toch wel wat af van het boek. Schrijver Stephen King lijkt hier echter zijn goedkeuring voor te hebben afgegeven, wat stilzwijgend blijkt uit het feit dat hij zelf een klein rolletje in de film heeft. Al met al is de film ook een zeer waardige afsluiter geworden. Benjamin Wallfisch verzorgt wederom de ijzingwekkende soundtrack. Op de juiste momenten melancholisch om daarna weer snel om te slaan naar de welbekende opzwepende horror viooldeunen. Deze film is per definitie dan ook een film die nog meer tot haar recht komt in een Dolby Cinema of IMAX-bioscoopzaal.

It: Chapter Two is een waardige afsluiter van het tweeluik over de kwaadaardige clown Pennywise geworden. De karakters en het verhaal worden met sterk acteerwerk verder uitgediept en er zijn meer dan genoeg schrikmomenten. Het enige nadeel van de film is dat je een grote blaasinhoud nodig hebt voor de film, want met twee uur en negenenveertig minuten is het wel een behoorlijke zit voor een horrorfilm.

4 / 5

Trailer It: Chapter Two