Recensie Ad Astra

Mens alleen naar de sterren

sciencefiction / thriller
123 minuten (2u3m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer g

Sven de Graaf
om 18:47

Is de mens alleen? Een vraag die een eenzaam individu zichzelf kan stellen, maar die voor de mens als soort, met de blik ‘naar de sterren’, de prikkel is voor de zoektocht naar buitenaardse intelligentie. De sciencefictionfilm Ad Astra stelt de vraag bewust in beide connotaties. Het antwoord is de ontroerende tragedie van de licht autistische astronaut Roy McBride (Brad Pitt) en zijn ruimte-odyssee naar zijn verloren gewaande vader (Tommy Lee Jones).

Ad Astra

In de nabije toekomst, als de homo sapiens zich het zonnestelsel als habitat aan het toeëigenen is, worden aarde en haar koloniën opgeschrikt door een sterke elektromagnetische ruimte-storm die veel schade aanricht. Ook de kilometershoge ‘ruimtenaald’ waarop de licht autistische Roy werkt, wordt geraakt. De explosies werpen Roy in vrije val, ad terram, en overleeft ternauwernood.Terwijl hij herstelt, wordt hij ontboden door de autoriteiten. De storm is afkomstig van de planeet Neptunus, de plek waarnaar Roys doodgewaande, tot held verheven vader dertig jaar geleden was vertrokken om daar, vanuit de rand van het planetenstelsel, het universum na te speuren op tekenen van intelligent leven. Men vraagt de astronaut om contact te leggen met de man die hem in de steek liet en inmiddels een gevaar vormt voor de mensheid.

Sublieme acteerprestatie Brad Pitt

Ad Astra is geen Brad Pitt-film, maar een film mét Brad Pitt in de hoofdrol. Dat is een pré. Het personage Roy heeft geen opvallende sexappeal, is eerder seksloos en derhalve verstoken van alle Brad Pitt-heid, i.e. variaties van mooie-stoere-man-allures. En wat blijkt? De acteur zet de worstelende Roy zo overtuigend neer dat de kijker daadwerkelijk vergeet dat hij naar Brad Pitt kijkt. Pitt acteert letterlijk de sterren van de hemel.

Apocalypse Tomorrow

Ad Astra is een ambitieuze film. Regisseur James Gray brengt Roys ruimtereis en psychische worsteling vernuftig in beeld. De plekken die hij aandoet; het commerciële toeristenoord op de maan en de sobere kolonie op Mars, vormen net als plaatsen aan de rivieroevers in Apocalypse Now een symbolische route naar het eindpunt: de vervreemde McBride in de rol van kolonel Kurtz. Een weg die het grote verhaal mooi met het kleine verbindt. Het redden van de mensheid vormt loopt parallel met Roys worstelingen met zijn beperkte vermogen tot voelen, eenzaamheid en trauma van een achtergelaten kind. Naarmate het verhaal vordert, ontwikkelt Roy zijn gevoelsleven en wordt ook duidelijk wie de werkelijke intelligente ‘alien’ van het verhaal is.

Uit balans

Ondanks deze mooie scenaristische verwevenheid is de film een tikkeltje uit balans. Veel tijd van de 123 minuten film wordt besteed aan het in beeld brengen van Roys eenzaamheid, onder begeleiding van de minimalistische onderbuikmuziek van Max Richter. Dat gaat, behalve vervelen op den duur, ten koste van een scherp beeld van kosmos en personen rondom Roy. Zo blijft de aard van de elektromagnetische storm wat vaag. Bovendien wordt er te weinig uitgelegd over Roys interstellaire omgeving die veel trekjes vertoont van de zeventiende-eeuwse tijd waarin de Europese naties en piraten de wereldzeeën onveilig maakten. Ronduit onderbelicht blijven de achtergrondverhalen van McBride senior, zijn oude kompaan kolonel Pruitt (Donald Sutherland) en Roys verhouding met zijn ex-vrouw (Liv Tyler). Grays sterrenstuk kan zich meten met Kubricks 2001: A Space Odyssey of recenter Nolans Interstellar, maar schiet tekort om een sciencefictionversie van Apocalypse Now te zijn.

4 / 5

Trailer Ad Astra