Recensie The Third Wife

Verstoringen in het landschap

Willemijn Gertsen
om 08:35

The Third Wife is de eerste lange speelfilm van de in Vietnam geboren en in Engeland en Amerika opgeleide regisseuse Ash Mayfair. Vanuit het vrouwelijk perspectief vertelt zij in dit debuut het verhaal van de jonge derde vrouw van landeigenaar Hùng in het rurale Vietnam van de late 19e eeuw. De film is bekroond met prijzen op de filmfestivals van San Sebastian en Toronto.

The Third Wife

Patriarchale samenleving

Tijdens haar trouwfeest kijkt de 14-jarige May (Nguyen Phuong Trà My), zittend aan een lege tafel, met complete berusting rond. Ze ziet een grote ronde tafel met een oude man (de vader van Mays nieuwe echtgenoot Hùng); een prachtige zangeres (Hùngs tweede vrouw Xuân, een rol van Mai Thu Huòng), een pijp rokende man (Hùng, gespeeld door Lê Vu Long) en een vrouw (Hùngs eerste vrouw Hà, gespeeld door Tran Nu Yên Khê) die felicitaties in ontvangst nemen. Ook zijn er jonge, rennende kinderen (kinderen van Hùng). Dit is haar nieuwe familie. Iedereen woont bij elkaar in de grote boerderij op de zijdeplantage. Hùng is een strenge, maar rechtvaardige landheer en echtgenoot. Zijn oude vader en tante Lao (Nguyen Nhu Quynh) bestieren het huishouden samen met de twee vrouwen Hà en Xuân. Hà is de moeder van Hùngs zoon Son; Xuân heeft drie dochters. May heeft onmiddellijk in de gaten dat, om aanzien te krijgen bij Hùng en het gezin, zij voor Hùng een zoon moet baren. Ze is al snel zwanger en terwijl ze haar positie in het huishouden probeert te verstevigen, is Hùngs eerste vrouw Hà ook weer zwanger. De jonge May zoekt steun en genegenheid bij Xuân. Door Xuân, die haar eigen vrijheden opzoekt, ontdekt May ook haar eigen seksuele gevoelens. Maar ze ontdekt meer: een lotsbepalende ontrouw, die in die tijd van patriarchale, tirannieke tradities, een desastreus gevolg heeft.

Oogstrelende symboliek

In de film speelt de rurale natuur een hoofdrol. De cameravoering is rustig en groots met veel aandacht voor de overweldigende entourage. De overzichtsbeelden van berglandschappen, bossen en water, en in close-up gefilmde details zoals het proces van de zijdeteelt, zijn oogstrelend. Evenals de registratie van de emoties en sensualiteit van de personages. Veel beelden zijn illustratief voor de gemoedstoestand van de naar geluk zoekende May. De menselijke rituelen, zoals het verzorgen van de dieren, het wassen van de kinderen, van elkaar, de oude vader; het kammen van het haar en het aankleden, worden door de vrouwen met gratie en precisie uitgevoerd. Traditionele ceremoniën van huwelijk en dood worden nauwkeurig met veel oog voor detail in beeld gebracht. Naast de poëtische, zijn er ook rauwe beelden van een complexe geboorte, een lijfstraf en een zelfmoord. De acteurs spelen hun rol vrij onderkoeld, slechts af en toe is een sterke emotie geoorloofd. De toeschouwer krijgt een sterk gevoel dat de natuur overheerst in dit intense levensverhaal en dat de mens met al zijn cyclische beslommeringen van leven tot dood, in het Vietnamese landschap nagenoeg nietig is.

3.5 / 5
The Third Wife is nu te zien in 11 bioscopen.

Trailer The Third Wife