Recensie Parasite

Een film die onder de huid kruipt

Dionne Mokkenstorm
om 16:47

Trots hief regisseur Joon-ho Bong zijn vuist in de lucht toen werd bekendgemaakt dat zijn film Parasite winnaar was van de Gouden Palm. En terecht. De Zuid-Koreaanse film is door zijn mix van genres, eigenaardige wendingen en spannende opbouw een onvergelijkelijk werk dat onder de huid kruipt en daar voorlopig niet vandaan komt.

Parasite

Het geld groeit het gezin Kim niet op de rug. Vader Ki-taek, zijn vrouw Chung-sook, dochter Ki-jeong en zoon Ki-woo leven in een kleine kelder waarin de kakkerlakken tussen de plinten ritselen en de wifi-verbinding van de bovenburen wordt getapt. Uitzicht op een betere baan dan pizzadozen vouwen lijkt er niet te zijn, tot Min op bezoek komt. Deze familievriend vraagt aan Ki-woo om bijles te geven aan Da-hye: de dochter van het rijke gezin Park. Met zijn charme én een vervalst universiteitsdiploma weet Ki-woo de baan te bemachtigen. Zijn leugen om eigen bestwil is de eerste in een reeks van vele. Langzaam maar zeker weten alle leden van het gezin Kim met steeds slinksere smoesjes een plek in te nemen in het gezin Park om wat bij te verdienen. Hoogmoed en een onontwarbaar web van valse verhalen maken dat hun verhaal desastreuze vormen aanneemt...

Neerwaartse spiraal

De wereld waarmee regisseur Bong Parasite opent is een herkenbare en, ondanks de armzalige situatie van het gezin Kim, een comfortabele. De humor is subtiel en geeft een goed gevoel, en de hoofdpersonen zijn gewoontjes. Al snel krijg je als kijker sympathie voor het hechte gezin en vier je elke stap naar rijkdom met hen mee. Pas wanneer mensen moeten wijken voor hun successen en hier zelfs onder lijden begint de sympathie te wankelen. Ook de familie Kim zelf krijgt twijfels over de beslissingen die ze hebben genomen, maar deze zijn onomkeerbaar. Er trekt een steeds duisterdere zweem over het verhaal, en de lijn tussen grappig en schrijnend wordt flinterdun, waardoor de kijker in een ongemakkelijke positie wordt geplaatst: hoe ver kunnen onze helden gaan voordat we ze in de steek laten?

Groteske scènes

Parasite's spanning wordt met kleine, bijna onmerkbare stappen opgebouwd, waardoor de absurde twists extra onverwacht binnenkomen. Ook de heftige scènes die de Zuid-Koreaanse filmkunst typeren laten je opkijken. "Omdat we in zulke dramatische tijden leven en zo'n tumultueuze geschiedenis hebben, kunnen we niet anders dan emotioneel worden beïnvloed door onze realiteit. Daarom staat ons publiek open voor de meer provocerende films die uit deze turbulentie zijn geboren", legt Joon-ho Bong uit. Voor een westerling kunnen deze scènes dan ook ronduit grotesk overkomen en onbedoeld een lach opwekken. Die kijker raad ik aan daar doorheen te prikken, want Parasite heeft veel te bieden: humor, actie, spanning, verdriet, romantiek en bovenal een slim en verrassend verhaal dat je laat nadenken over arm en rijk, egoïsme en de waarde van waarheid.

3.5 / 5
Parasite is nu te zien in 53 bioscopen.

Trailer Parasite