Recensie It Must Be Heaven

Vertekende vrede

Eelke Bo van de Weerd
om 08:41

De blik van Elia Suleiman doorboort het witte scherm. We zien de filmmaker staan op zijn eigen balkon. We zien hem zitten op een terras, lopen over straat, lopen door een boomgaard, zittend in een restaurant, of in zijn pyjama op een balkon in Parijs. In zijn hand een kopje koffie, een glas wijn, of helemaal niks. Hij kijkt recht in de camera en zegt niks.

It Must Be Heaven

Dat deze stoïcijns voor zich uit starende man regisseur Suleiman zelf is wordt pas halverwege de film duidelijk voor het publiek dat de man nog niet kent. Voor die tijd kijken we naar hoe hij de wereld om hem heen observeert. Hoewel er maar een paar zinnen worden gesproken in de film voelt het toch alsof we in zijn hoofd zitten en vanuit zijn perspectief de wereld bekijken. De zwijgende toeschouwer die de filmmaker speelt (of is!) neemt ons mee vanaf zijn thuisland, Palestina, waar hij rondloopt, rondkijkt, en soms uit eten gaat, naar Parijs, waar hij als regisseur voor zijn nieuwe film een afspraak heeft. Later reist hij af naar de Verenigde Staten, voor diezelfde film.

Scheve beeldvorming

Net als in zijn eerdere werk zit er in deze film, wat abstracter, ook kritiek op de manier waarop westerse media het Midden-Oosten, de Arabische cultuur en de Palestijnen doorgaans weergeeft. In It Must Be Heaven draait Suleiman dit om. De westerse landen die hij verbeeldt komen er niet best vanaf: in Parijs rijden de tanks door de straten en de Franse politie komt al voor een scheef neergezet terrasje met 6 man sterk opdraven. In Amerika is het nog erger: iedereen draagt een wapen, zelfs kinderen, de verliefde stelletjes in het park en oude dametjes die langzaam het zebrapad oversteken. Zonder woorden maar door uitvergroting maakt hij heel duidelijk hoe vreemd sommige stereotyperingen zijn voor de groep waarop ze betrekking hebben. Hij neemt zijn landgenoten en zichzelf overigens ook op de hak: de Palestijnen die hij tegenkomt in New York zijn allemaal extreem fanatiek en nationalistisch, op een overdreven positieve manier. Als we hen moeten geloven moet het de hemel wel zijn!

In It Must Be Heaven speelt Suleiman met de verwachtingen die men van Palestijnse kunst en media heeft, door deze vooral te negeren. Hoewel de film veel ongemak laat zien is er geen sprake van een actief verzet of politiek standpunt. Suleiman laat een Franse filmdistributeur de woorden "your script is not Palestinian enough" zeggen, en wordt later door een collega in New York omschreven als een filmmaker uit Palestina, maar ‘wel een grappige’. Het zijn de anderen die aanstoot nemen aan de politiek die uit beeld blijft, en de schijnbaar vrije landen waar een disciplinerende macht op een absurde wijze op de voorgrond treedt.

Sterk in de stilstand

Het is een komische, ongecompliceerde maar gelaagde film vol met mooie shots met een mise-en-scène die doet denken aan de stijl van Wes Anderson: van heel statisch naar tekenfilm-achtige snelle opeenvolgingen. De hoofdpersoon bijna altijd in het midden of aan de zijkant in een semi symmetrisch frame. De film beschrijft eerder een idee of gevoel dan een plot en reflecteert op hedendaagse spanningen, maar is ook tijdloos, want het gaat over een zoektocht naar herkenning, over je ergens thuis voelen, over reizen en over het creatieve proces achter een film.

4.5 / 5
It Must Be Heaven is nu te zien in 6 bioscopen.

Trailer It Must Be Heaven