Recensie 6 Underground

Explosies, geweld en achtervolging in verzadigde kleuren

Alexandra den Haan
om 17:00

Ghosts noemen ze zichzelf. De zes hoofdrolspelers van de Netflix Original hebben hun dood in scène gezet om te doen wat de levenden niet kunnen, namelijk zonder consequenties slechteriken uitschakelen. Hun eerste doel is het uitschakelen van de dictator van het fictieve Turgistan. Met een budget van 150 miljoen dollar en de regie in handen van Michael Bay kon het niet anders dan een indrukwekkend visueel schouwspel worden.

6 Underground

Personages blijven anonieme nummers

Als de rijke tech-savvy One speelt Ryan Reynolds opnieuw een personage dat door onrecht verandert in een apart type superheld. Bij zowel Wade Wilson (Deadpool) als One komt Reynolds eigen persoonlijkheid en charisma naar voren door het gebruik van sarcasme en scherpe opmerkingen naar zijn medespelers. Reynolds hoeft zich daarentegen in 6 Underground niet in een strak superheldenpak te hijsen. Zijn personage One heeft de groep ghosts bij elkaar gebracht (gebaseerd op hun vaardigheden), nadat hij merkte dat het doneren van zijn geld mensen niet genoeg hielp. One’s belangrijkste regel voor de ghosts is dat ze geen namen en persoonlijke informatie met elkaar mogen delen om te voorkomen dat ze een band opbouwen, mocht er iets misgaan. Helaas zorgt deze regel ervoor dat de kijker ook niks te weten komt van de personages, waardoor zij erg oppervlakkig blijven. Af en toe volgen flashbacks van het verleden van de ghosts, maar deze flashbacks tonen alleen de reden waarom zij op het pad van One zijn gekomen en niets over hun persoonlijke levens. Hiernaast maken de ghosts ook geen ontwikkeling door in de film; op een halfslachtige poging met One na, die iets meer compassie begint te tonen.

Visueel feest

Terwijl er weinig aandacht is besteed aan het verhaal en de personages, is er ruimschoots aandacht besteed aan het visuele aspect van de film. De personages worden continu achtervolgd en beschoten op prachtige locaties in verschillende grote steden. Dit alles wordt versterkt door vele explosies, snelle cuts, slow-motion en een filter dat alle kleuren nog eens extra verzadigt. Met Michael Bay als regisseur komt de focus op de actie en het visuele aspect niet als verrassing. 6 Underground past naadloos in het rijtje naast zijn eerdere films, zoals Transformers: The Last Knight en The Purge

Begin van een franchise?

6 Underground is niet alleen een van de duurste Netflix Originals, maar is ook een poging van Netflix een franchise op te starten om te kunnen concurreren met Disney en Warner Bros. Helaas zal 6 Underground de strijd met Marvel of DC niet snel gaan winnen, ondanks de bekende cast bestaande uit Mélanie Laurent (Now You See Me), Ben Hardy (Bohemian Rhapsody), Dave Franco (Nerve) en Adria Arjona (Triple Frontier) naast Ryan Reynolds. In tegenstelling tot Marvel en DC, die veel oog hebben voor de complexe achtergrond van hun personages, is 6 Underground een typische actiefilm, waarin veel spannende scènes zitten maar de diepgang volledig ontbreekt. 6 Underground is daarom de perfecte film voor een lui avondje televisie kijken zonder te veel te hoeven nadenken.

2.5 / 5
6 Underground is nu te zien op Netflix.

Trailer 6 Underground