Recensie The Two Popes

Een kijkje achter de schermen bij het Vaticaan

Alexandra den Haan
om 16:00

Voetbal, The Beatles, maar ook misbruik en het donkere verleden van paus Franciscus komen langs als onderwerp in de gesprekken tussen voormalig paus Benedictus XVI en zijn opvolger paus Franciscus. Met deze film toont regisseur Fernando Meirelles dat een film over twee pausen en hun levens geen saaie geschiedenisles hoeft te zijn, maar juist een intrigerend, licht en komisch verhaal, waar je iets van kunt opsteken.

The Two Popes

Tegenstrijdige standpunten

Dat de film geen kleurloze, oninteressante vertelling wordt van de verkiezing van paus Benedictus XVI tot de verkiezing van paus Franciscus wordt aan het begin van de film meteen duidelijk wanneer paus Franciscus een vliegticket voor zichzelf probeert te boeken en de medewerker aan de telefoon denkt dat hij een grap maakt wanneer hij zegt dat hij de paus is. Vervolgens gaat de film terug naar het moment dat (toenmalig) kardinaal Franciscus naar Rome gaat om ontslag te nemen bij paus Benedictus XVI. Benedictus XVI ziet het ontslag daarentegen als een teken van protest, aangezien Franciscus erg progressief is in tegenstelling tot Benedictus XVI zelf. Tijdens de gesprekken tussen de twee verandert Benedictus XVI's standpunt echter van "Change is compromise. God does not change." naar "I have changed. The church needs to change." Door de verandering in standpunt, maar ook omdat Benedictus XVI's leven getoond wordt en de kijker te zien krijgt dat hij eenzaam dineert met een fles Fanta en graag naar het programma Commissaris Rex kijkt, wordt hij steeds sympathieker.

Gebrek aan kritiek

Franciscus is daarentegen vanaf het begin van de film een sympathiek personage, dat jammer genoeg geen rauw randje krijgt. Wanneer Benedictus XVI meedeelt dat hij wil aftreden en Franciscus als goede opvolger ziet, stribbelt Franciscus tegen en vertelt over zijn verleden. Franciscus is namelijk in opspraak geraakt, omdat hij zou hebben geweten van de misstanden van de militaire junta (dictatuur) in Argentinië in de jaren 70 en niets zou hebben gedaan. Helaas is Meirelles niet kritisch over de keuzes van Franciscus tijdens de junta en laat Benedictus XVI zijn daden goedpraten door te zeggen dat Franciscus heeft geprobeerd te helpen. Vervolgens plaatst Meirelles ook geen kritische noot bij het misbruik in de katholieke kerk, door het geluid weg te laten vallen wanneer Benedictus XVI in een biecht vertelt dat hij er al die tijd vanaf wist.

Kennis door entertainment

Ondanks het gebrek aan kritiek in The Two Popes blijft het een film die zeker op ieders watchlist moet staan. Vooral als je weinig weet van het katholieke geloof is deze film een vermakelijke manier om geïnformeerd te worden. Dit is ook zeker te danken aan scenarist Anthony McCarten (Bohemian Rhapsody, Darkest Hour, Theory of Everything), die zelfs de zwaarste discussies kan verlichten door het gebruik van humor. Het enige gedeelte in de film dat jammer genoeg naar een saaie geschiedenisles neigt zijn de flashbacks van het leven van Franciscus, die als een geforceerde manier van het informeren van de kijker aanvoelen. De wat ongelukkige flashbacks worden echter overschaduwt door het geweldige spel van Jonathan Pryce en Anthony Hopkins, die met deze rollen hebben gezorgd dat de pausen minder mysterieus en bijna herkenbaar worden. Zeker wanneer ze op het eind van de film samen op de bank als fanatieke supporters de WK-finale Argentinië tegen Duitsland kijken.

3.5 / 5
The Two Popes is nu te zien op Netflix.

Trailer The Two Popes