Recensie A Land Imagined

Vergeten door een vorm van onwetendheid

Willemijn Gertsen
om 16:07

Het sociaal maatschappelijk drama A Land Imagined gaat over de stadstaat Singapore, waar in de sterk groeiende economie land wordt gewonnen aan de hand van bedachte, rechte kustlijnen. De arbeidsmigranten werken er voor een natie waarvan ze zelf nooit deelgenoot zullen worden. De Singaporese regisseur Siew Hua Yeo vat zijn verhaal in een detective waarin hij gebruik maakt van verschillende filmgenres.

A Land Imagined

Landwinning

Rechercheur Lok (gespeeld door de Singaporese acteur Peter Yu) gaat bij een constructiebedrijf voor landwinning op zoek naar de vermiste Chinese chauffeur Wang Bi Cheng (een rol van de Chinese acteur Xiaoyi Liu, woonachtig in Singapore). De baas van het bedrijf vraagt zich af waarom iemand überhaupt met zijn arbeiders bezig is. ‘Wie interesseert het?’ Het gaat uiteindelijk om de groei van de stadstaat en de talloze bouwprojecten. Maar hij wil geen problemen en stelt zijn neef Jason (de Maleise acteur Jack Tan) beschikbaar om vragen te beantwoorden. De zoektocht leidt naar het landwinningterrein en de verblijfplaatsen van de arbeidsmigranten. Duidelijk wordt dat de werkers niet met de autoriteiten willen praten, uit angst om gedeporteerd te worden. Ze kunnen zich dat niet permitteren omdat ze een schuld hebben bij hun baas. Ze zitten vast in wurgcontracten en een troosteloos leven in erbarmelijke omstandigheden: vieze slaapzalen zonder privacy. Lok en zijn collega ontdekken dat Wang aan slapeloosheid lijdt en dat hij een vriend heeft in het Bengalese migratiekamp. Hier wordt ’s avonds gedanst en gefeest om de onmenselijke werkomstandigheden op het landwinningterrein te vergeten. Ajit (een rol van de filmmaker Ishtiaque Zico uit Bangladesh), Wangs vriend, is echter ook al een paar dagen weg.

Opgeslokt

Ook Lok lijdt aan slapeloosheid. Vroeger droomde hij veel en hij vertelt aan zijn collega dat hij nu op plekken komt waar hij in zijn dromen is geweest. Vanuit verschillende perspectieven en met magisch realistische elementen wordt een film noir-achtige sfeer gecreëerd. Lok gaat naar het internetcafé aan de overkant van Wangs barak en er ontspint zich een droomsequentie waarin het verhaal vanuit Wangs perspectief wordt verteld. En ook Wang droomt; hij droomt over het gewonnen strand, een toekomst met Mindy (gespeeld door de Chinese actrice Luna Kwok), de moord op Ajit en over zijn eigen dood. De regisseur en zijn internationale productieteam weten met hun gevarieerde opnametechnieken (close-ups, longshots, haperende beelden, nachtopnamen) en veel regen dromen en werkelijkheid in elkaar te laten overlopen. Ook het surrealistische kleurgebruik, de gevarieerde muziek (synthesizer, Chinese liefdesliedjes) en voice-overs dragen hieraan bij. Waar is Ajit gebleven en wie is Troll862?

Naast zijn productieteam heeft Yeo ook bewust voor acteurs gekozen met verschillende nationaliteiten om recht te doen aan de multiculturele samenleving in Singapore. Tijdens het 71ste Filmfestival van Locarno won Yeo met A Land Imagined de hoofdprijs, Pardo d’Oro (Gouden luipaard). Een zeer terechte prijs voor deze bijzondere, sfeervolle en knap in elkaar gezette eye-opener.

4 / 5

Trailer A Land Imagined