Recensie The App

De ultieme catfish

sciencefiction / drama
78 minuten (1u18m)
Kijkwijzer 12Kijkwijzer sKijkwijzer gt

Alexandra den Haan
om 14:29

Een vrijbrief om vreemd te gaan? De vriendin van hoofdpersoon Nick begaat een grote fout wanneer ze haar vriend aanspoort een datingapp te gaan gebruiken, zodat zij de data kan gebruiken voor haar scriptie. Nick raakt geobsedeerd door een onbereikbare vrouw die alles over hem lijkt te weten en hem pusht om zijn vriendin, carrière en rijke familie opzij te zetten om haar te mogen ontmoeten.

The App

Dystopische film schrikt niet af

The Italiaanse Netflix Original, geregisseerd door de vrij onbekende Elisa Fuksas, doet denken aan een Black Mirror-aflevering of de film Her. Echter, waar Joaquin Phoenix het bijna begrijpelijk maakt waarom je geobsedeerd zou kunnen raken en een relatie zou kunnen hebben met een (computer)stem, overtuigt Vincenzo Crea (Nick) niet. Nick is een eendimensionaal personage, waar de kijker geen echte band mee opbouwt. Hierdoor schiet de film zijn doel voorbij, aangezien de film poogt de duistere kant van technologie te laten zien, maar door het gebrek aan engagement met Nick is het lastig om te begrijpen waarom Nick plots zo geobsedeerd is door de mysterieuze vrouw. Hij heeft immers een mooie, intelligente vriendin, een hoofdrol in een film en een ontzettend rijke familie, die hem graag een baan wil aanbieden in het bedrijf, dat een waarde heeft van 400 miljoen. Nick legt dit echter allemaal naast zich neer en stort steeds verder de afgrond in om deze vrouw te mogen ontmoeten.

Religie en Technologie?

Naast het vrij onbegrijpelijke verhaal speelt regisseuse Elisa Fuksas ook met religie. Nick speelt namelijk Jezus Christus in de film, zijn vriendin heet Eva en de mysterieuze vrouw heet Maria. Hierdoor valt de verdenking van de identiteit van de vrouw gelijk op een van de personeelsleden van het hotel, genaamd Ofelia: zij legt een bloem bij een beeld van Maria en bezoekt vaak stiekem de kamer van Nick. Ook doet Ofelia aan zelfmutilatie met een soort ijzerdraad om haar been, maar net als vele andere aspecten in het verhaal blijft de reden voor de zelfmutilatie en de vergelijkingen met belangrijke figuren uit het Christelijke geloof en de personages erg vaag.

Op naar de volgende Original

Het eind van de film is redelijk voorspelbaar en teleurstellend. Gelukkig duurt deze film maar 1 uur en 19 minuten, wat niet heel gek is, aangezien het verhaal niet erg veelomvattend is en de kijker de personages maar matig leert kennen. Ondanks het doel van de film, wordt de kijker niet aangezet om minder op zijn telefoon te kijken, maar juist bijna aangespoord het wel te doen, omdat de film er niet in slaagt de aandacht van de kijker vast te houden. Deze Netflix Original is daarom zeker geen aanrader. In de maand januari brengt Netflix weer een aantal nieuwe originals uit. Hopelijk is het niveau van deze originals vele malen hoger dan The App.

1 / 5
The App is nu te zien op Netflix.

Trailer The App