Recensie A Fall from Grace

20e-eeuwse representatie van vrouwen in 2020

Alexandra den Haan
om 16:20

A Fall From Grace lijkt niet alleen te slaan op de titel van de film, maar ook op Tyler Perry’s status na het maken van deze film. Zelfs in samenwerking met het moderne medium Netflix maakt regisseur Perry anno 2020 opnieuw een film over een vrouw, die wordt uitgebuit door een man. Waar deze mishandeling toe leidt wordt meteen duidelijk, aangezien zij als verdachte op de moord van haar man in de gevangenis zit.

A Fall from Grace

Machteloze Vrouwen

Niet alleen Grace, de moordverdachte, maar ook het andere vrouwelijke hoofdpersonage, genaamd Jasmine, past perfect binnen Perry’s vrouwonvriendelijke representatie van vrouwen (van kleur). Jasmine wordt aangewezen als advocate van Grace, omdat zij bekend staat om haar plea bargaining-vaardigheden en verwacht wordt dat de zaak hierdoor snel afgesloten is. Vanwege haar reputatie heeft Jasmine nog nooit de verdediging van een cliënt in een rechtszaak gedaan. Na het horen van het verhaal van Grace wil Jasmine daarentegen graag een poging wagen. Niemand heeft echter vertrouwen in Jasmine, waaronder haar baas; ironisch genoeg gespeeld door Perry zelf. Perry lijkt hierdoor in de film een versie van zichzelf te spelen, aangezien hij een scenario heeft geschreven waarin Grace en Jasmine over zich heen laten lopen en weinig zelfvertrouwen hebben net zoals in veel zijn eerdere films, waarin vrouwen overigens vaak het hoofdpersonage zijn.

Dominante Mannen

Waar de vrouwen zwak zijn geldt juist het omgekeerde voor de mannen. Antagonist Shannon is hier het beste voorbeeld van. Hij lijkt in eerste instantie de prins op het witte paard en zorgt ervoor dat hij Grace helemaal inpalmt. Het blijkt desondanks snel dat hij alleen achter haar geld aan zit. Echter, zelfs wanneer de waarheid aan het licht komt blijft hij haar onder de duim houden en wordt hij een eendimensionaal personage, dat alleen slechte eigenschappen bezit. Aan de andere kant van het spectrum staat de man van Jasmine. In tegenstelling tot Shannon is hij wel de perfecte man. Hij is een hardwerkende politieagent die probeert om Jasmine te helpen en er voor haar te zijn.

Detective start met het einde

A Fall From Grace is geen whodunnit, ondanks dat de film wel de sfeer heeft van een oude detective met grauwe kleuren, dramatische muziek en lange navertellingen van wat er precies is voorgevallen. Grace vertelt in detail over het moment dat ze haar man heeft leren kennen tot de moord. Hierdoor is het eerste uur van de film redelijk langdradig en voorspelbaar, aangezien al bekend is waar het verhaal heen gaat. Vervolgens begint de rechtszaak, waarin de witte rechter overduidelijk aan de kant staat van de witte aanklager. Ras speelt in deze film daarom een kleine, maar belangrijke rol. Grace wordt namelijk ook niet serieus genomen door haar witte werkgever en het bankpersoneel wanneer zij vertelt dat zij onschuldig is.

Kort project, weinig body

Perry heeft het scenario voor A Fall From Grace alleen geschreven en binnen vijf dagen gefilmd. Dit is te zien aan het eindresultaat, aangezien de film de complexiteit mist die hard nodig is wanneer gelijk verklapt wordt dat Grace Shannon heeft vermoord, omdat hij in en in slecht blijkt te zijn. Gelukkig wacht er op het eind van de film nog een redelijk verrassende plot-twist, maar het is zeer begrijpelijk als je voor die tijd al bent afgehaakt.

2 / 5
A Fall from Grace is nu te zien op Netflix.

Trailer A Fall from Grace