Recensie The Whistlers

Een geheime taal om te ontsnappen

Willemijn Gertsen
om 10:20

In de nieuwe film van de Roemeense regisseur Corneliu Porumboiu, The Whistlers, speelt de fluittaal El Silbo een hoofdrol. De fluittaal wordt gebezigd op het Canarische eiland La Gomera. Cristi, een gedesillusioneerde politieman, moet naar La Gomera om deze taal te leren. De criminele organisatie waar hij voor werkt, wil de fluittaal gebruiken om hun contact Zsolt uit de Roemeense gevangenis te bevrijden.

The Whistlers

Een uitweg

In deze misdaadfilm met film noir-elementen, speelt Cristi (Vlad Ivanov) een man met een dubbele agenda. Hij lijkt in controle van zijn leven, maar al gauw komt hij in uiterst ingewikkelde situaties terecht die hem boven het hoofd groeien, en waarin de vrouwen in zijn leven de overhand lijken te hebben. Allereerst is er de prachtige Gilda, de vrouw van Zsolt (Sabin Tambrea) en een klassieke femme fatale, waar Cristi stapelverliefd op is. Zij verleidt hem om naar La Gomera te komen om daar de fluittaal te leren en de bevrijding van Zsolt voor te bereiden. Op La Gomera krijgt hij te maken met Kiko (Antonio Buil), de rechterhand van Paco (Agustí Villaronga) de drugsbaas, die ook zijn oog op Gilda heeft laten vallen. Thuis in Boedapest staat Cristi onder bevel van zijn gewiekste, koude baas Magda (Rodica Lazar). Samen met zijn collega Alin (George Pistereanu) moet hij een vermiste lading geld onderzoeken waarvan Zsolt verdacht wordt. Magda wantrouwt Cristi en heeft hem onder surveillance in afwachting van het juiste moment om toe te slaan. En dan is er nog zijn moeder (Julieta Szönyi) die hem nota bene aangeeft bij de staatspolitie en zijn smeergeld doneert aan de kerk. En onder alle tegenslagen en opmerkelijke wendingen blijft Cristi ogenschijnlijk onverstoorbaar en zoekt hij op een ingenieuze wijze een uitweg.

Subtiele humor

Porumboiu speelt met conventionele filmgenres; naast film noir refereert hij ook aan films van Alfred Hitchcock. Na de openingsscène, waarin Cristi aankomt op La Gomera, is de film opgebouwd uit hoofdstukken die het verhaal afwisselend vertellen vanuit het verleden en het heden. De hoofdstukken hebben de naam van de personages die een rol spelen in Cristi’s verhaal. De namen worden verrassend geprojecteerd op felgekleurde vlakken, wat de film een wat kunstmatige, afstandelijke sfeer geeft. In deze corrupte wereld is niemand zichzelf; ieder personage speelt een rol voor anderen. Ook de zeer gevarieerde, niet altijd voor de hand liggende muziekkeuze draagt bij aan de interessante sfeer die de film oproept. Porumboiu begint met I am a passenger (Iggy Pop) tijdens de bootreis in de openingsscène, maar laat bijvoorbeeld tijdens actiescènes klassieke muziek (Casta Diva, Bellini) horen. Het spel met de acteurs, de vormgeving en de muziek zorgen voor een subtiele humor. Al met al is The Whistlers een complexe, boeiende en verrassende misdaadfilm die zijn nominaties voor het Filmfestival van Cannes 2019 en het International Filmfestival van Rotterdam 2020 zeker waard is.

4.5 / 5

Trailer The Whistlers