Recensie A White, White Day

Onvoorwaardelijke en destructieve liefde

Willemijn Gertsen
om 09:45

Ingimundurs vrouw is verongelukt. We zien het gebeuren in de eerste scène van de film A White, White Day van de IJslandse regisseur Hlynur Pálmason. In de witte mist vliegt een auto uit de bocht en door de vangrail. Deze tweede speelfilm van Pálmason speelt zich af in een klein dorp in IJsland, waar de ‘witte’ dagen, wanneer je geen verschil kan zien tussen de grond en de lucht, onheil kunnen brengen, maar ook – volgens een oude, anonieme spreuk – een mogelijkheid bieden voor de doden om de levenden te spreken.

A White, White Day

Rouw en twijfel

Politieagent Ingimundur verkeert in diepe rouw. Hij vindt troost bij zijn 8-jarige kleindochter Salka met wie hij het oude huis van zijn vader aan het restaureren is. De bedoeling is dat Salka en haar ouders, Ingimundurs dochter Elin en haar man, daar uiteindelijk gaan wonen. Hij heeft zijn werk nog niet hervat en gaat met tegenzin naar de therapiesessies voor zijn rouwverwerking. Het werken aan het huis geeft hem structuur en hij onderhoudt contacten met familie, het politiebureau en de voetbalclub, maar inwendig is Ingimundur allerminst op zijn gemak en erg boos. Tijdens een familiefeestje in het verbouwde huis krijgt Ingimundur van zijn dochter een doos met spullen uit het atelier van zijn verongelukte vrouw. Als hij de volgende ochtend de inhoud van de doos bekijkt, waaronder boeken en video’s, borrelt een diepgewortelde twijfel in hem op die de overhand krijgt. Vol wrok gaat hij op zoek naar de man op een video.

Twee soorten liefde

Ingvar Sigurdsson speelt de rol van de stille, krachtige Ingimundur met zijn opgekropte emoties, die onafgebroken aan het huis werkt. Het omgaan met rouw en het verstrijken van de tijd wordt weergegeven door beelden van het bouwproces: we zien het proces in allerlei fases, op allerlei tijdstippen van de dag, weersomstandigheden en gedurende de seizoenen. Schitterende zonsopgangen en -ondergangen, kou, warmte, maar ook slagregens en storm. De pijn blijft scherp en eigenlijk komt Ingimundur niet verder in zijn rouwverwerking. De onvoorwaardelijke liefde voor zijn kleindochter is troostend, maar de liefde voor zijn vrouw brengt verdriet, twijfel en woede met zich mee. Zijn steeds dreigender wordende gemoedstoestand wordt ondersteund door de muziek van Edmund Finnis, die ook steeds donkerdere ondertonen krijgt. De rol van Salka wordt vertolkt door de jonge Ída Mekkín Hlynsdóttir, haar eerste rol in een speelfilm. Jong als ze is, weet ze heel overtuigend een meisje neer te zetten dat moet zien om te gaan met het verdriet en de gewelddadige acties van haar grootvader. De quote aan het begin van de film werkt intrigerend als ook het feit dat Ingimundurs overleden vrouw nagenoeg niet in beeld komt.

Pálmasons eerste speelfilm Winter Brothers won tijdens de première op het Locarno Film Festival in 2017 vier prijzen, als ook diverse prijzen en nominaties in andere festivals. Het eerste festival waar A White, White Day ook zeer terecht in de prijzen viel was IFFR 2018; de film won de ARTEKino International Prize.

3.5 / 5

Trailer A White, White Day