Recensie The Lighthouse

Van mythe tot madness

Jacoline Maes
om 15:34

Regisseur Robert Eggers volgt zijn gelauwerde horror The Witch op met een kijkje in een wereld waar gekte langzaam de overhand neemt. The Lighthouse dompelt de kijker onder in de claustrofobische wereld van twee vuurtorenwachters, gespeeld door Robert Pattinson en Willem Dafoe. Het verhaal is gebaseerd op een mix van mythologie, folklore en veel research naar het leven van zeelieden eind negentiende eeuw.

The Lighthouse

Style is de substance

Ephraim Winslow (Pattinson) is aangenomen om vuurtorenwachter Thomas Wake (Dafoe) te helpen met het onderhoud van zijn vuurtoren. Het weer slaat om en de twee komen vast te zitten op het eiland, waardoor de voedselvoorraad af- en het alcoholgebruik toeneemt. The Lighthouse bevat geen uitgebreid verhaal, maar draait puur om de visuele ervaring en de atmosfeer die je bij de keel grijpt. Het eerste wat dan ook opvalt is de vorm. Eggers heeft gekozen om in zwart-wit te schieten en een 1.19:1 beeldratio te gebruiken, wat betekent dat het beeld extreem smal is. Zeker naarmate de spanningen tussen de twee hoofdpersonages oplopen, benadrukt dit de kleine ruimte waar ze niet aan elkaar kunnen ontsnappen. Tegelijkertijd past deze vorm ook bij het nauwkeurig door Eggers neergezette tijdsbeeld. Hij deed veel onderzoek naar hoe zeelieden werkelijk leefden en door een film neer te zetten die oud aandoet, waan je je automatisch anderhalve eeuw geleden. Ook de montage is sterk, met name de nachtmerrie-achtige momenten die Ephraims groeiende gekte weergeven zijn zeer effectief.

Overtuigende waanzin

Deze waanzin zou echter nooit zo goed overkomen zonder twee sterke hoofdrolspelers. Robert Pattinson kan zich helemaal uitleven in zijn rol en door zijn expressieve mimiek zou je je, ook zeker vanwege de stijl van de film, kunnen voorstellen dat hij in stille films speelde. Het samenspel met Willem Dafoe is geloofwaardig en hun gekibbel zorgt voor wat lichtere momenten. De archaïsche dialogen die Dafoe af en toe afsteekt als onheilsprofeet geven de film ook iets ongrijpbaars. Hun spel wordt daarnaast ondersteund met een onheilspellende score van Mark Corven. Hoe verder de film vordert hoe meer je meegetrokken wordt in de wereld van The Lighthouse waar de storm aanzwelt en voedsel opraakt.

Web van verwijzingen

Niet alleen het gevoel dat de film hiermee overbrengt is belangrijk, Eggers plaatst zichzelf ook duidelijk in oudere filmtradities. Dreigende meeuwen die vanuit het niets lijken te komen en een eigen wil hebben, roepen The Birds van Alfred Hitchcock op. De surrealistische nachtmerries in combinatie met verwijzingen naar klassieke mythologie doen denken aan de Orpheus-trilogie van Jean Cocteau. Dat Eggers een interessante mix maakt van mythen als die van Prometheus en Proteus, maar ook aanhaakt bij folklore rond zeemeerminnen of sirenen zorgt ervoor dat de film uitnodigt om hem meer dan eens te bekijken. Er zijn verwijzingen die je op een presenteerblaadje aangereikt krijgt, maar er is ook genoeg ruimte voor ambiguïteit. Daarmee bewaart Eggers mooi de balans en wordt de film nooit rommelig. Het maakt de film uiterst geschikt om na afloop met medefilmgangers te discussiëren over de verschillende interpretaties.

4.5 / 5

Trailer The Lighthouse