Recensie The Wild Goose Lake

Edelmoedigheid bestraft

Willemijn Gertsen
om 14:30

Op een avond waarop de regen met bakken uit de hemel komt, wacht een man op een station, terwijl hij schichtig aan ieders gezichtsveld probeert te ontkomen. Dan wordt hij benaderd door een jonge vrouw die zegt dat ze hem kan helpen. Deze eerste scène in de nieuwe film van de Chinese regisseur Diao Yinan The Wild Goose Lake creëert de mysterieuze, opgejaagde sfeer die bepalend is in deze boeiende misdaadfilm.

The Wild Goose Lake

De baadster

Het verhaal van de op de vlucht geslagen motordief Zhou Zenong (Hu Ge) wordt in flashbacks verteld. Tijdens een bijeenkomst van de dievenbende is een handgemeen ontstaan tussen rivaliserende families over een felbegeerde straat. Een lid van een rivaliserende familie wordt ernstig verwond door een handlanger van Zenong en een en ander moet worden beslecht in een wedstrijd: wie die avond de meeste scooters steelt, krijgt het begeerde gebied toegewezen. Tijdens deze race verongelukt een handlanger van Zenong en wordt hijzelf door een rivaal beschoten. Hij ontsnapt, maar schiet een politieagent dood en moet vluchten. Hij verschuilt zich in het onherbergzame gebied rond The Wild Goose Lake. Hulp komt van Hua Hua, die aan het meer een bijzondere vorm van prostitutie leidt: swim companions. Hua stuurt baadster Liu Aiai (Gwei Lun Mei) op zoek naar Zenongs vrouw, Yang Shujun (Wan Qian). Zenong wil dat Shujun hem aangeeft zodat zij het uitgeloofde tipgeld kan innen en een beter leven kan leiden met hun zoon. Aiai vindt haar, maar in de wirwar van opportunisme, doodsangst, wraak en verraad bedenken de twee vrouwen een eigen invulling van het plan.

Mysterieus tot het eind

The Wild Goose Lake is doorspekt met film noir-elementen, waaronder een goedwillende protagonist die kampt met tegenslag, femmes fatales en veel nachtelijke, regenachtige scènes. De regisseur gebruikt ook interessante stijlmiddelen om de strijd die de twee hoofdrolspelers voeren voor een waardiger leven vorm te geven. De klopjacht op Zenong speelt zich vooral ’s nachts af. Met een reeks extreme close-ups van verschrikte mensen- en dierenogen geeft hij de chaos en de doodsangst van de jagers weer. De soundtrack zorgt voor natuurlijke omgevingsgeluiden. Dat de film ook niet gespeend is van humor, blijkt uit een zorgvuldig opgebouwde scène op een markt waar de ingeseinde politieagenten onderdeel blijken te zijn van een ritmische dansgroep met neon verlichte schoenen, of wanneer in een lege speelhal opeens een hoofd in een kijkkast begint te zingen. Ook de kledingkeuze en cameravoering zorgen voor humoristische momenten.

De fascinerende film heeft een mooie balans waarin heel veel gebeurt en er ook veel aandacht is voor de gemoedstoestand van de personages. Met zijn eerdere films Black Coal, Thin Ice (2014) en Uniform (2003) won Diao respectievelijk de Zilveren Beer van het 64ste filmfestival van Berlijn en Dragons and Tigers Award voor beste film van het Vancouver International Film Festival. Ook deze film is zeer prijzenswaardig.

4.5 / 5
The Wild Goose Lake is nu te zien in 1 bioscoop.

Trailer The Wild Goose Lake