Recensie Blind Spot

Trauma in één shot

Jacoline Maes
om 10:39

Blind Spot van Tuva Novotny is een sterke, empathische debuutfilm. Het is niet alleen een emotionele mokerslag, maar ook technisch bewonderenswaardig met een ijzersterke vrouwelijke hoofdrol (Pia Tjelta). Het is jammer dat de film ons pas twee jaar na de internationale release bereikt en slechts een VOD-release krijgt. Het is namelijk terecht de Noorse inzending geweest als kandidaat voor de beste niet-Engelstalige film bij de Oscars.

Blind Spot

Eén-shot-films

Blind Spot behoort tot de films die (eruitzien alsof ze) in één take geschoten zijn. Deze stijlkeuze is in allerlei verschillende soorten films toegepast. Alfred Hitchcock maakte met de thriller Rope (1948) de eerste film die gebruik maakt van die techniek. Recentere voorbeelden zijn Oscarwinnaar Birdman (2014), overvalfilm Victoria (2015), Utøya 22. juli (2017) over de aanslag van Anders Breivik en natuurlijk Sam Mendes’ 1917 (2019). In alle gevallen roept deze aanpak bewondering op, omdat alles tot in detail gepland moet zijn. Daarnaast leidt het gebruik tot specifieke effecten, bijvoorbeeld extra spanning omdat dingen zich in real time afspelen. In Blind Spot gaat het bij de keuze duidelijk om het creëren van een zo realistisch mogelijk verhaal. Er is geen soundtrack en de nadruk ligt op een menselijke tragedie. Het feit dat deze film ook echt één take is, maakt het acteerprestaties van formaat.

Naturalistisch

Novotny opent de film met een statisch beeld van meisjes die op school aan het handballen zijn. Vervolgens volgen we twee van hen de kleedkamer in en krijgt de kijker dankzij een paar kleine opmerkingen direct de hiërarchie binnen de klas mee. Als de twee vriendinnen naar huis lopen bespreken ze de dag. Ze hebben het over hun huiswerk en over de klasgenoten die meer geven om make-up en jongens en zich gemeen gedragen tegen degenen die anders zijn. Als ze afscheid nemen volgen we Tea haar huis in, waar haar moeder haar broertje in bed aan het stoppen is. Het lijkt een gewone dag, maar dan gebeurt er een ongeluk en raakt haar moeder in shock. Dat de opbouw naar het bepalende moment in de film zo alledaags is, maakt dat de gevoelens van frustratie in de rest van de film extra invoelbaar. Daarnaast zorgt de sobere aanpak ervoor dat de film extra hard binnenkomt, er is geen muziek nodig die hengelt naar emoties, het spel is genoeg.

Simpel maakt complex

De rechttoe-rechtaan-vertelling waarin de personages in een rustig tempo gevolgd worden, maakt het qua plot een simpele film. Toch geeft juist dat de mogelijkheid om de complexe problematiek rond mentale gezondheid in beeld te brengen. De shock van de moeder wordt zo sterk verbeeld door Pia Tjelta dat de benauwdheid die zij ervaart, ook je eigen keel dichtknijpt. Daarnaast is de film niet op zoek naar simpele verklaringen, die zijn er niet en sommige dingen kan je niet aan zien komen. Door enkele artsen in beeld te brengen die ondersteuning bieden, wordt ook het systeem niet eenvoudigweg geschetst als incapabel. De individuen doen hun best, al faalt het hele netwerk soms misschien wel. Wat dan ook de meeste indruk maakt is de nauwkeurige manier waarop Novotny deze personages in een hectische situatie tot leven brengt.

Blind Spot is vanaf 23 april exclusief te zien bij Picl.

4 / 5

Trailer Blind Spot