Recensie Proxima

Deze film over de ruimte speelt zich af op aarde

drama / sciencefiction
107 minuten (1u47m)
Kijkwijzer 6Kijkwijzer aKijkwijzer gt

Sarah Sitanala
om 12:15

Proxima is een verhaal over een ruimtereis, dat zich niet afspeelt in de ruimte. We zien de Franse Sarah (Eva Green) die de voorbereidingen van haar reis naar de ruimte probeert te combineren met het opvoeden van haar jonge dochter Stella. Samen met haar collega’s, de zelfingenomen Amerikaan Mike (Matt Dillon) en de vriendelijke Rus Anton (Aleksey Fateev) ondergaat ze zware trainingen die ervoor moeten zorgen dat het drietal één jaar in de ruimte kan overleven.

Proxima

Mannenwereld

Al snel wordt duidelijk dat het moederschap combineren met een ruimtereis een zware opgave is. Daar komt bij dat de wereld van de ruimtevaart voornamelijk een mannenwereld is, waar het als alleenstaande moeder lastig vertoeven is. De kijker is getuige van het hectische leven van Sarah, waarin het blussen van een brand in een simulatie-ruimteschip wordt afgewisseld met het naar bed brengen van haar dochter, terwijl ze ondertussen seksistische opmerkingen van Mike naar haar hoofd geslingerd krijgt. De nauwe band tussen Sarah en Stella komt onder de druk te staan als het vertrek van Sarah dichterbij komt. De worstelende moeder probeert haar dochter zo goed als mogelijk voor te bereiden op haar afwezigheid en brengt haar onder bij haar ex-man en vader van Stella, Thomas (Lars Eidinger).

Geen ruimtefilm

Eva Green levert een sterk staaltje acteerwerk af. Zij weet de innerlijke strijd van Sarah goed neer te zetten, zonder het er te dik bovenop te leggen. Volgens de Franse schrijver en regisseur van de film, Alice Winocour, was Greens voornaamste zorg niet het spelen van de rol van astronaut, maar het geloofwaardig neer kunnen zetten van een rol als moeder, gezien het feit dat Green zelf geen kinderen heeft. Tijdens het Internationaal Filmfestival Rotterdam vertelde Winocour Proxima niet te zien als een film over een reis naar de ruimte, maar als een verhaal over de liefde tussen een moeder en dochter. “De film gaat over gescheiden worden van wie je houdt.”

Fysieke inspanningen

In de film worden de fysieke inspanningen die de astronauten moeten ondergaan veelvuldig in beeld gebracht. Dat is niet zonder reden. Winocour vond het belangrijk de effecten van de zware trainingen op het lichaam zichtbaar te maken. “Ik ben altijd geobsedeerd geweest door onze lichamen.” De fysieke inspanning loopt haast hand in hand met de emotionele. Want waar de trainingen van Sarah steeds zwaarder worden, verloopt haar relatie met Stella ook steeds moeizamer. De rode draad die door de film heen loopt is niet alleen de ontwikkeling van Sarah als astronaut maar tevens de groei die Stella doormaakt. Het jammere is dat Green deze emoties nooit daadwerkelijk laat zien, maar bedekt onder een deken van professionaliteit als astronaut in training.

Documentair beeld

Dat de reis naar de ruimte slechts bijzaak is, wordt goed duidelijk aan het einde van de film. De kijker ziet de lancering van de raket namelijk niet door de ogen van de astronauten, maar door die van de jonge Stella. Het feit dat het nu eens niet witte mannen zijn die de dienst uitmaken, zorgt ervoor dat de film een frisse wind is in het ruimtefilmgenre.

Proxima is een goede mengeling van melodrama en documentair beeld. De film won maar liefst drie awards op het Internationale Filmfestival van San Sebastián en viel in de prijzen op het Toronto International Film Festival (platform prize, honorable mention). Het gebrek aan spectaculaire ruimtebeelden komt de film ten goede en maakt het verhaal menselijk. Het dilemma van kiezen voor je kinderen of je carrière kan tenslotte iedereen begrijpen.

4 / 5
Proxima is nu te zien in 13 bioscopen.

Trailer Proxima