Recensie Da 5 Bloods

Een goed verhaal verstopt onder chaos

Jacoline Maes
om 11:26

Regisseur Spike Lee is na BlacKkKlansman terug met Da 5 Bloods. Hij volgt vier zwarte veteranen op een tocht naar en door Vietnam. Ze willen hun overleden vriend Stormin’ Norman eren door zijn lichaam terug te brengen naar Amerika. Daarnaast gaan ze het goud opgraven dat daar achtergebleven is. Naarmate de tocht vordert, wordt steeds duidelijker welke sporen de oorlog achtergelaten heeft. Lee zet het verhaal groots op, maar de uitwerking laat te wensen over.

Da 5 Bloods

Kritische geschiedenisles

Dat Lee een dosis maatschappijkritiek in Da 5 Bloods verwerkt, is niets nieuws voor wie bekend is met zijn werk. Hij opent de film met historische beelden die de Vietnamoorlog contextualiseren, waarbij hij onder andere Martin Luther King aanhaalt. Dit maakt direct duidelijk wat Lee’s invalshoek is. Door de 3:4 beeldverhouding van de historische beelden te gebruiken voor de fictionele flashbacks naar de Vietnamoorlog, maakt Lee hier een visuele eenheid van. Verwijzingen naar historische figuren, bijvoorbeeld het tonen van een foto van Aretha Franklin als zij genoemd wordt, maakt het soms teveel een geschiedenisles. Ook de te pas en te onpas voorkomende maatschappijkritiek zoals de afkeer van Trump, die Lee nooit onder stoelen of banken gestoken heeft, leidt soms af.

Inconsequente toon

Lee vertelt niet alleen het verhaal van de vriendengroep die nu uit elkaar valt. Tegelijkertijd gaat het vooral om een van hen, Paul (Delroy Lindo), wiens leven beïnvloed wordt door oorlogstrauma’s. Verder is er Pauls zoon (Jonathan Majors) die probeert nader tot zijn vader te komen. Als laatste is er de plotlijn rond de zoektocht naar het goud. Dit is al veel, maar Lee switcht ook nog tussen verschillende vertelstijlen. Met name de zoektocht naar het goud onderbreekt het momentum waarin de relaties tussen de verschillende personages neergezet worden. Af en toe zijn er heftige geweldsuitbarstingen die zo willekeurig aanvoelen dat je je afvraagt of het nou grappig bedoeld is of dat ze vooral een dramatisch effect moeten hebben.

Een zondvloed aan filmverwijzingen

Wellicht is de gewelddadigheid een verwijzing naar de eerder in de film genoemde Rambo. De film zit namelijk tjokvol verwijzingen. Er valt niet te ontsnappen aan Apocalypse Now, waarvan de poster nadrukkelijk in beeld komt. Later is het kenmerkende Walkürenritt van Wagner te horen terwijl de vriendengroep in een bootje de rivier op gaat en is ook hier de langzaam oprukkende waanzin aanwezig. Afgezien van het feit dat Lee een nieuwe invalshoek toevoegt binnen het genre van de oorlogsfilm, is het nooit precies duidelijk wat hij met de overduidelijke verwijzingen wil bereiken.

Spoken uit het verleden

Het sterkst is de film als de focus ligt op de personages en de mentale impact die de oorlog op hen heeft gehad. Lindo zet Pauls posttraumatische stressstoornis overtuigend neer. Vooral de scènes waarin hij bijna tegen de camera praat zijn indrukwekkend. Ze gaan zowel in op de waanzin van de oorlog als het daarmee verbonden racisme, maar geven vooral inzicht in het personage en alle conflicterende gevoelens. Dat de spoken uit zijn verleden nog steeds zijn leven beïnvloeden brengt Lee ook sterk in beeld door de flashbacks over te laten lopen in het heden.

Het is echter geen overtuigend geheel. Dat Lee zoveel in 2,5 uur probeert te proppen, zorgt er uiteindelijk voor dat geen van de verhalen echt uit de verf komt, terwijl de film wel traag aanvoelt.

2.5 / 5
Da 5 Bloods is nu te zien op Netflix.