Recensie The Souvenir

Nooit was een disfunctionele relatie zo aantrekkelijk

Jacoline Maes
om 16:30

In The Souvenir verkent Joanna Hogg het leven van filmstudente Julie (Honor Swinton Byrne) en de dynamiek van haar relatie met de oudere en arrogante Anthony (Tom Burke). Hoewel de film geprezen werd en zelfs als beste film eindigde bij het Britse filmtijdschrift Sight & Sound, is de film nu pas te zien als onderdeel van Eye’s ‘Previously Unreleased’-reeks. Dat is meer dan terecht.

The Souvenir

Verliefd op verschrikkelijke personages

De wereld waarin Julie zich bevindt is er een van privilege. Ze groeit op in een bevoorrechte wereld met rijke ouders die haar steunen. Daarmee bieden ze haar de mogelijkheid om zonder echte zorgen film te gaan studeren. Met haar films probeert ze meer te leren over de wereld buiten die van haarzelf, die van de arbeidersklasse bijvoorbeeld. Ze wordt prachtig geportretteerd door Swinton Byrne en het is verbazingwekkend als je bedenkt dat dit haar eerste hoofdrol is. Maar waar Julie nog het voordeel van de twijfel krijgt, omdat ze zich in ieder geval bewust is van haar positie, is de man op wie ze verliefd wordt een echte hork. Desondanks is het onmogelijk om niet te begrijpen waarom deze Anthony, magistraal gespeeld door Burke, aantrekkelijk is voor Julie. Hij belichaamt de kennis en de zelfverzekerdheid die zij zou willen hebben en hij kan heel charmant zijn. Tegelijkertijd is zijn arrogantie een dun laagje vernis, want zijn drugsprobleem speelt hem steeds meer parten.

Rake observaties in 16 en 35mm

De relatie tussen de twee wordt fragmentarisch verteld en er blijft dan ook een zekere afstand tussen de kijker en de personages. Aan de andere kant zijn de observaties van Hogg dusdanig raak dat het beeld dat ze je voorhoudt precies laat zien waar de essentie van haar personages ligt. De cinematografie van de film benadrukt de tegenstelling tussen afstandelijkheid en intimiteit nog eens. Er wordt gewisseld tussen de 35mm-beelden die vaak statisch zijn en de intieme, korrelige beelden geschoten op 16mm. Daarnaast is er een spiegelwand in het huis van Julie die niet alleen esthetisch een extra gevoel van weerkaatsing en fragmentatie oproept, maar op een zeker moment ook letterlijk gebroken wordt en daarmee symbool staat voor de veranderingen in de relatie tussen Julie en Anthony. De ruimtes ademen ook een bepaalde leegte, ze zien er prachtig uit, maar warmte is er bijna niet te vinden. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de tafelgesprekken waarbij je als buitenstaander niet anders kan dan lachen om de pretenties en juist daarom wordt de leegte van Julies wereld zo schrijnend.

De film is er dan ook niet een die je voor je plezier en ter ontspanning kijkt terwijl je met een bak popcorn in de bioscoop zit. Wel heeft de film onmiskenbaar een eigen stem en is het onmogelijk om niet onder de indruk te zijn van Hoggs visie op deze twee personages. Zelden werd een disfunctionele relatie zo effectief onder de loep genomen als in The Souvenir. Hopelijk weet Hogg met het vervolg deze toon vast te houden én krijgen we opnieuw een kans om haar film in de Nederlandse bioscopen te aanschouwen.

5 / 5
The Souvenir is nu te zien in 10 bioscopen.

Trailer The Souvenir