Recensie Pinocchio

Italiaanse charme en dubieuze bedoelingen

Eelke Bo van de Weerd
om 10:10

Pratende dieren, groeiende neuzen en goudstukken die aan de bomen groeien. Dat kan maar één ding betekenen, we zijn in de fantasiewereld van het sprookje van Pinocchio beland. Niet in de vorm van een animatie of op een toneel, maar levensecht in een Italiaanse live-action vol tovenarij en nachtmerriemateriaal.

Pinocchio

Regisseur Matteo Garone zet zichzelf met deze film lijnrecht tegenover de live-actions van Disney die als paddenstoelen uit de grond schieten. Dat de film gemaakt wordt op de grond waar het verhaal ooit ontstond, en niet in Hollywood, is niet te missen. In de film refereren de personages een paar keer naar ‘de grote Amerika’s’ als ze het hebben over het land ver weg waar nooit iemand uit terugkeert.

Maar Italië dus. Het verhaal van tot leven gekomen houten pop, die onbedoeld in zeven sloten tegelijk loopt. Frustrerend onvoorzichtig, zou je kunnen zeggen, maar je kunt een levende houten pop niet echt kwalijk nemen dat hij een beetje naïef is. Iedereen maakt misbruik van zijn goedgelovigheid, maar toch komt het goed. Oscarwinnaar Roberto Benigni speelt de hoofdrol van Gepetto. Het is een rol die hem op het lijf geschreven lijkt. Hij heeft de wiebelige handen van een houtbewerker met honger, een vlotte babbel maar komt tegelijkertijd enigszins verstrooid over. De boodschap is uiteraard: eerlijkheid loont. Maar daar gaat wel een lange, koortsdroom-achtige omweg aan vooraf.

Voor zover niks nieuws, het sprookje is bekend. Maar Garone maakt er een prachtig Italiaans tafereel van waarin je elementen uit zijn vaderland terugziet. De zonovergoten landschappen, mooie decors en melodieën uit de soundtrack plaatsen het verhaal in de traditie waar het vandaan komt. Tegelijkertijd is de film ook een knipoog naar de bureaucratische rompslomp van het hedendaagse Italië: zo zijn er doodgravende konijnen die weigeren te vertrekken omdat ze nou eenmaal opgeroepen zijn, ook al blijkt er niemand dood. En een rechter die weigert schuldigen te berechten, maar met plezier onschuldigen in de cel gooit.

Waar blijft de neus?

Garone blijft redelijk dicht bij het originele sprookje, maar niet alle aspecten uit het oude verhaal komen goed tot hun recht. Een pratende tonijn met een mensengezicht moet vriendelijk overkomen, maar is vooral een beetje griezelig en zelfs voor een sprookje met een levende pop in de hoofdrol te onrealistisch. Ook de krekel, die in de Disney-verfilming een glansrol heeft als pinocchio’s externe geweten, komt er slecht vanaf in de live-action. In plaats van het enigszins irritante maar toch sympathieke insect dat je zou verwachten, is de krekel een soort klein groen mannetje die maar weinig toevoegt aan het verhaal. Zijn rol wordt overgenomen door de goede fee, die een andere stylist had dan de rest van de cast, met een slakkenvrouw als sidekick. Zij vertelt hem dat zijn neus groeit als hij liegt, maar dat gebeurt vervolgens helemaal niet meer.

Perspectief van een kind

Niet alle karakters komen dus goed uit de verf, en dat zorgt ervoor dat de kijker afhaakt. Dat is jammer, want cinematografisch is er mooi werk geleverd, de film ziet er prachtig uit. Maar het is natuurlijk wel een kinderfilm, en dat lost een deel van de bezwaren op. Kinderen hebben wat minder problemen met beperkte karakters en onafgemaakte plotlijnen. Voor jonge kinderen is de film misschien wel wat eng en lang – de live-action duurt ruim twee uur. Maar het zangerige Italiaans en de toegankelijke humor maken een hoop goed.

3 / 5
Pinocchio is nu te zien in 68 bioscopen.

Trailer Pinocchio