Recensie Adam

De geboorte van een vriendschap

Jacoline Maes
om 12:57

Samia is jong, zwanger en alleenstaand. Ze zoekt werk en vooral een plek om te slapen zodat ze de zwangerschap voor haar ouders verborgen kan houden. Het kind wil ze afstaan zodra het geboren is. Ze komt terecht bij Abla en haar jonge dochter waar ze de dagen tot haar bevalling doorbrengt. Met haar debuutfilm Adam zet regisseuse Maryam Touzani een verstilde karakterstudie neer van twee Marokkaanse vrouwen.

Adam

Acteursfilm

Touzani heeft met Adam een echte acteursfilm gemaakt. Er is veel aandacht voor de gezichten van de actrices. Close-ups in combinatie met de omgeving die vaak onscherp is zorgen voor een focus op het spel. Zeker Abla (Lubna Azabal) maakt door de film heen een ontwikkeling door als ze zich verder openstelt. Door de aanwezigheid van Samia lijkt ze jonger, maar vooral gelukkiger te worden. Ook Samia wordt overtuigend vertolkt door debutante Nisrine Erradi en met name de conflicterende gevoelens rond haar kind komen op haar gezicht goed naar voren. Moet ze het kind houden en riskeren dat het lijdt onder het feit dat ze ongehuwd is of moet ze leven zonder te weten hoe het opgroeit?

Liefde gaat door de maag

Samia krijgt bij Abla en dochter Warda (Douae Belkhaouda) een veilige thuishaven en dit gevoel van thuis wordt ondersteund door de warme kleuren. Abla heeft een eigen bakkerij waar ze aan de mensen uit de buurt brood en Marokkaanse lekkernijen verkoopt. Touzani legt sommige handelingen zoals het maken van rzizi geduldig vast en het gemoedelijke tempo maakt het tot een bijna meditatieve film. Door haar oog voor detail en de close-ups kan je bijna samen met Abla en Samia het deeg in je handen voelen.

Ook wordt daar Slimani (Aziz Hattab) geïntroduceerd die een oogje heeft op Abla. Zijn aanwezigheid levert wat grappige momenten op, maar blijft beperkt qua diepgang. Eigenlijk zou je als kijker liever zien dat deze tijd aan het dochtertje besteed zou worden. Zo geweldig en vertederend wordt ze gespeeld.

Een kritische noot

Het gaat echter niet alleen om de groeiende band tussen de twee vrouwen die elkaar helpen en het gemoedelijke leven in de bakkerij. Er is zeker ook kritiek terug te vinden op de samenleving. Als Samia aanklopt bij Abla wordt ze in eerste instantie weer de deur gewezen en Abla laat de opmerking vallen dat ‘de mensen praten, ik wil geen problemen’. De warmte binnenshuis contrasteert met de veroordelende buitenwereld of die daar nu is in de vorm van buren of ouders. Gelukkig houdt Touzani het wel bij kleine uitstapjes, want de band tussen de vrouwen is een stuk interessanter. Sommige uitspraken over de positie van een zwangere vrouw voelen te zeer alsof ze puur in de film zitten om de problematiek nog eens te kunnen benadrukken.

Adam is dus een film die zeker de moeite waard is, vanwege het acteerwerk en de prachtige observaties van het dagelijkse leven van deze twee vrouwen. Misschien had Touzani een paar zijlijntjes kunnen laten vallen, maar de intimiteit en authenticiteit van de rest van de film maken dat ruimschoots goed.

3.5 / 5
Adam is nu te zien in 24 bioscopen.

Trailer Adam