Recensie The Old Guard

Immortal Warriors

Alexandra den Haan
om 17:47

Normaliter overleven de hoofdpersonen in actiefilms de meest bizarre gevechten. Bijvoorbeeld wanneer ze een groep tegenstanders moeten overmeesteren of wanneer ze van een gebouw afspringen en er met een schrammetje vanaf komen. In de nieuwe Netflix Original The Old Guard is overleven voor de vijf hoofdpersonen geen must. Ze zijn namelijk onsterfelijk en staan nadat ze doorzeefd worden met kogels snel op om het gevecht te hervatten.

The Old Guard

Veelgebruikt concept onsterfelijkheid maakt nieuwsgierig

Onsterfelijkheid is al vele malen gebruikt in films en series, maar blijft een aantrekkelijk concept. Iedereen denkt er wel eens over na hoe het zou zijn om te leven zonder het vooruitzicht van een einde. Zo ook de bad guy in de film, een CEO van een groot farmaceutisch bedrijf genaamd Merrick. Hij wil ontdekken hoe de onsterfelijkheid van de hoofdpersonen werkt om hier vervolgens veel geld aan te kunnen verdienen. Merrick wordt gespeeld door Harry Melling, voornamelijk bekend als het dikke, verwende neefje van Harry Potter. Net als het neefje is het personage Merrick behoorlijk eendimensionaal, een beschrijving die helaas ook geldt voor het plot van The Old Guard.

Veel vragen, weinig antwoorden

De film begint met vier hoofdpersonages, onder anderen onze eigen Marwan Kenzari en onze zuiderbuurman Matthias Schoenaerts. De hoofdpersonages ondernemen missies om mensen te redden en de wereld een betere plaats te maken. Op een gegeven moment ontdekken ze een nieuw lid, een vrouwelijke Amerikaanse marinier in Afghanistan. Net als de kijkers heeft het nieuwe lid natuurlijk veel vragen over de onsterfelijkheid en de levens van de andere personages. De andere personages weten echter net zo weinig als zij. Van het oudste lid van de groep Andy, gespeeld door Charlize Theron, weten ze alleen dat er een dag komt waarop ze niet meer zullen helen. Dit element zorgt dat de inzet iets hoger wordt, want een film waarbij de hoofdpersonen bezeerd en vermoord kunnen worden zonder consequenties is natuurlijk erg saai. Desondanks blijft de film redelijk voorspelbaar met weinig echte spanning, vanwege het typische verhaal van de machtsbeluste, kapitalistische tegenstander, maar ook omdat er geen gebruik is gemaakt van de complexe, lange levens van de hoofdpersonages. De personages lopen al honderden jaren over de aarde, maar veel inzicht krijgen de kijkers hier niet in. Af en toe wordt het verhaal afgewisseld met korte flashbacks, waar eigenlijk alleen de trieste kant van het overleven van al je geliefden wordt getoond. Hierdoor blijven de personages vrij oppervlakkig en in het geval van Andy verbitterd.

Poging tot inclusiviteit

The Old Guard is geregisseerd door Gina Prince-Bythewood bekend van The Secret Life of Bees. Voor dit project was zij bezig met de Marvel Spin-off Silver & Black over vrouwelijke actiehelden. Deze film wilde zij edgier maken dan eerdere Marvel-films. Het project ging helaas niet door, maar hierdoor kreeg zij de kans om The Old Guard te maken. Het is duidelijk dat Prince-Bythewood de film inclusief wilde maken bijvoorbeeld door middel van de homoseksuele relatie tussen twee hoofdrolspelers, die Moslim en Christen zijn. Vooral de monoloog van Kenzari over de relatie voelt echter vrij geforceerd aan alsof het er nog snel in het scenario tussen geschreven is. Dit is jammer, want de intentie is duidelijk goed bedoeld. Hopelijk wordt de relatie tussen de twee daarom verder uitgediept in het vervolg waar op het eind sterk naar gehint wordt.

Beeld: AIMEE SPINKS/NETFLIX

3 / 5
The Old Guard is nu te zien op Netflix.