Recensie Bad Neighbors

Burenruzie loopt flink uit de hand

Donja Ceelie
om 11:37

Voor velen zullen films als American Pie, Superbad en The Inbetweeners Movie wel bekend in de oren klinken. Vele feesten staan centraal, en seksgrappen ontbreken niet. Bad Neighbors kan dan ook aan dit rijtje toegevoegd worden. Seth Rogen (This is the End) vertolkt de hoofdrol en produceerde de film. Omdat Bad Neighbors gebruik maakt van een vrij overdreven concept en de bijbehorende (vaak seksistische) grappen, spreekt de film waarschijnlijk niet elk publiek aan. Mocht je wel van dit soort films houden, dan zal je niet teleurgesteld worden.

Bad Neighbors

Oorlog met studentendispuut

Het jonge stel Mac (Seth Rogen) en Kelly (Rose Byrne, I Give it a Year) hebben net een baby gekregen en wonen in een rustige buurt. Het huis naast hen staat te koop, en ze hebben dan ook goede hoop dat ze er binnenkort leuke buren bij zullen krijgen. Helaas valt dit nogal tegen wanneer ze erachter komen dat er een studentendispuut, bestaande uit 50 studenten, naast hen is komen wonen. Onder leiding van Teddy (Zac Efron; That Awkward Moment, High School Musical) geven de studenten regelmatig grote feesten die gepaard gaan met veel lawaai. Mac en Kelly proberen de studenten te vriend te houden, maar wanneer ze de politie bellen omdat de muziek te hard staat, ontstaat er een ware oorlog tussen de twee huishoudens. Mac en Kelly doen er vervolgens alles aan om de studenten het huis uit te drijven, maar de studenten laten dit niet zomaar gebeuren.

Typische acteurs

De hoofdrollen in deze film worden vertolkt door acteurs die in American Pie-land als bekend worden beschouwd. Zo vertolkt Seth Rogen regelmatig overdreven komische rollen zoals in The 40 Year Old Virgin, en is ook Christopher Mintz-Plasse (Movie 43) van de partij. De personages in Bad Neighbors hebben dan ook vooral een komisch doel, en worden verder niet uitgediept. Hierdoor blijven ze oppervlakkig en geven ze de kijker niet de mogelijkheid om zich met hen te identificeren. De enige rol die een beetje diepgang bevat is die van Zac Efron, die zich volgens zijn beste vriend Pete (Dave Franco, 21 Jump Street) afreageert op de buren omdat hij niet weet wat hij met zijn toekomst aanmoet.

Grappen als vulling

De gehele komische formule die de film kenmerkt, komt soms nogal geforceerd over. Vaak lijkt het dan ook alsof de stortvloed aan grappen simpelweg als vulling wordt gebruikt om het zwakke verhaal te maskeren. Bijna elke grap is seksueel getint, en na een paar scènes kan dit voor sommigen een beetje saai worden. Ook enkele scènes komen nogal uit de lucht vallen; zo voegt de scène waar Kelly door Mac wordt 'gemolken' niets toe aan de verhaallijn. Dit soort scènes zijn dan ook enkel gebruikt om het komische gehalte nog meer op te krikken.

Smaak

Bad Neighbors spreekt verschillend publiek aan, en zal voor de één een langdradige burenruzie zijn, en voor de ander een komisch spektakel. Over smaak valt zeker te twisten. Als je van dit soort humor houdt en je zin hebt om te lachen, dan zal de film zeker niet teleurstellen. Mocht je niet zo van een overdreven plot en vele seksgrappen houden, dan kun je deze film misschien beter overslaan.

2.5 / 5

Trailer Bad Neighbors