John Green gaat voor mysterieus

Recensie Paper Towns

Door Laura Erkamp
om 10:01

Na de succesvolle boekverfilming van The Fault In Our Stars door John Green is nu het prachtige boek Paper Towns ook verfilmd. Paper Towns vertelt het bijzondere verhaal tussen de verlegen buurjongen Quentin (Nat Wolff) en zijn rebelse buurmeisje Margo (Cara Delevingne). Als Margo van de een op andere dag op mysterieuze wijze verdwijnt doet Quentin er alles aan om haar te vinden.

Paper Towns

Van kleins af aan hebben Quentin en Margo een hechte band met elkaar, maar groeien naarmate ze ouder worden uit elkaar. Quentin is al jarenlang verliefd op Margo en draagt dit geheim van kleins af aan al met zich mee. Als Margo plotseling op een avond via het raam de slaapkamer van Quentin binnenklimt, verandert zijn leven voorgoed. Margo neemt hem mee in een nacht vol ongeplande avonturen.

Quentin heeft zijn hele leven al uitgestippeld: studeren en op zijn dertigste kinderen krijgen. Hij zal niet snel van zijn levensplannen afwijken en zeker niet openstaan voor risico’s. In de bijzondere nacht die hij met Margo doorbrengt wordt hij meegesleurd in haar rebelse, avontuurlijke leventje. Een nacht die voor hem onvergetelijk is geworden en hem de hoop geeft dichter bij Margo te komen. Als Margo besluit om de volgende dag op mysterieuze wijze te verdwijnen, laat ze kleine aanwijzingen voor hem achter om kenbaar te maken waar ze zit. Hiervoor moet hij uit zijn comfort zone treden en risico’s nemen om deze complexe zoektocht aan te gaan.

Geen clichés, maar realiteit

Van de meeste liefdesverhalen zijn we gewend om te kijken naar voorspelbare clichémomenten. We kijken toe hoe een onbeantwoorde liefde zich ontpopt tot wederzijdse liefdesgevoelens. Het is daarom niet gek dat zulke verwachtingen in deze romantische boekverfilming wederom zijn geschapen. Verrassend genoeg voldoet John Green niet aan al deze verwachtingen en laat hij dit mysterieuze verhaal op een andere manier verlopen dan men zou verwachten. Door deze andere aanpak ontwikkelt de verhaallijn zich op een andere, verrassende manier. Enerzijds is dit jammer, omdat men de hele film denkt te kijken naar een voorspelbare verhaallijn die uiteindelijk toch anders loopt dan verwacht. Anderzijds is het zeer te waarderen dat John Green ons doet inzien dat niet alle liefdesverhalen hetzelfde, verwachte verloop hebben. De keuze van John Green om een totaal andere wending te geven aan het verloop van het verhaal, verhoogt de realiteitsgehalte van deze film aanzienlijk. Eerlijk is eerlijk: ook in het echte leven heeft elk liefdesverhaal verrassende wendingen.

John Green vertoont zijn gevoel voor humor door Ansel Elgort, hoofdrolspeler uit The Fault In Our Stars, een sullig bijrolletje te geven in deze nieuwe boekverfilming. Een blijk van herkenning, wat natuurlijk leuk is voor de liefhebbers van boekverfilming The Fault In Our Stars. Daarnaast speelt Nat Wolff, die tevens een rol in de vorige boekverfilming had, in deze nieuwe boekverfilming de hoofdrol.

Mysterieus, weinig romantiek

Paper Towns is een mysterieus verhaal met een hoog realiteitsgehalte. Het bevat veel avontuurlijke scènes, maar er is zelden sprake van romantiek. De film komt daarom met zijn imago als romantische liefdesfilm niet helemaal goed tot zijn recht. Deze boekverfilming legt namelijk een grotere nadruk op de karaktertransformaties in de film dan op romantische, liefdesontwikkelingen. Op een typische liefdesfilm zoals men normaliter gewend is, vol clichés en romantiek, hoef je daarom dus niet te wachten. Desalniettemin ben je hier voor avontuur en mysterie wel degelijk bij het goede adres.

2.5 / 5