Zon, zee, strand en landmijnen

Recensie Land of Mine

Door Daan de Vries
om 10:04

Iedereen kent wel de Atlantikwall bij de kusten van Normandië. Wat echter weinig mensen weten, is dat in de Tweede Wereldoorlog de Duitse strijdkrachten ook bijna de hele Deense kust hebben volgestopt met landmijnen uit angst voor een geallieerde aanval vanaf het noorden. Land of Mine - Under sandet is een unieke vertelling over hoe Duitse krijgsgevangenen gedwongen werden deze mijnen na de oorlog op te ruimen.

Land of Mine

Een na-oorlogs zooitje

De film volgt de Deense Sergeant Carl Rasmussen die leiding krijgt over een groepje jonge Duitse soldaten. In de film wordt niet echt diep ingegaan op de geschiedenis van Rasmussen, maar uit de openingsscène blijkt al dat hij een diepgewortelde haat heeft voor de (oud) Duitse bezettingsmacht. Met zijn bataljon wordt hij verantwoordelijk voor het ontmijnen van één van de vele Deense stranden. De Duitse soldaten worden gedwongen om 40.000 landmijnen met hun blote handen op te graven, met alle gevaren van dien. Als ze dat gedaan hebben mogen ze weer naar huis.

Innerlijke tweestrijd

Waar het publiek al vanaf het begin een groep bange jongens ziet die niets liever wil dan terug naar huis om in de armen van die Mutti te springen, komt dat besef ook langzaam bij Rasmussen en begint zijn haat voor de groep te veranderen in affectie. Het lukt hem om de jongens los te zien van het nazisme waar ze onderdeel van zijn. Deze verschuiving gebeurt wel een beetje rigoureus, maar gezien de lengte van de film (namelijk 100 minuten) is dat niet heel gek en het komt het verhaal en het tempo van de film zeker ten goede. Wat hierdoor wel gebeurt is dat Rasmussen in een tweestrijd terecht komt met aan de ene kant zijn medeleven voor de jongens en aan de andere kant een legerleiding die niets wil weten wat ook maar een klein beetje aardig is voor de Duitsers. Hierdoor moeten moeilijke keuzes gemaakt worden.

Rauw

Door het heel neutraal te filmen met veel wijde shots zorgt Martin Zandvliet (Applaus en Dirch) ervoor dat het publiek het idee heeft ook zelf aanwezig te zijn op het strand met de daarbij horende wanhoop. Roland Møller (Kapringen, R) zet Rasmussen erg goed neer. De groep jonge soldaten geniet een beetje van het cheerleadereffect, waarbij de som van hun acteerkunsten beter is dan elk afzonderlijk deel. Gelukkig gaat dat totaal niet ten koste van de film en blijft de kijker erg begaan met hun lot. Wat geweldig is aan Europese (en met name Duitstalige en Scandinavische) films over de Tweede Wereldoorlog is dat ze allemaal erg rauw gefilmd zijn zonder al te veel Hollywoodglamour. Gewoon de feiten laten zien en de verschrikkelijkheden en treurnis voor zichzelf laten spreken. Dit gebeurt in films zoals Der Untergang, maar bijvoorbeeld ook in de Duitse miniserie Unsere Mütter, Unsere Väter. Zandvliet lukt het om net zo’n echt en krachtig verhaal neer te zetten en komt daardoor met Land of Mine in een rijtje van indrukwekkende oorlogsfilms.

4 / 5