De onderwaterwereld van Jacques Cousteau

Recensie L'odyssée

Door Melle Bos
om 09:19

Regisseur Jerome Sallé blaast met L’odyssée een heel nieuw leven in de avonturen van de in 1997 overleden ontdekkingsreiziger en filmmaker Jacques Cousteau. Het maken van de film kostte maar liefst 20 miljoen euro en de film is geschoten op talloze exotische locaties. Maar naast alle schitterende belevenissen komt ook de donkere kant van Frankrijks grootste avonturier aan bod.

L'Odyssée

Geheimen van de zee

“The Americans want to conquer space, we will conquer the sea”, aldus Jacques Cousteau (Lambert Wilson), en dit heeft hij waargemaakt. Het begon met het uitvinden van een duikuitrusting om onderwater te kunnen ademen, maar dit was niet genoeg. Samen met zijn vrouw Simone besluit hij alles op te geven, en te investeren in een oude boot, de Calypso. Met die boot zullen ze later de oceanen ontdekken en zelfs tot Antarctica varen. L’odyssée vertelt het turbulente verhaal van deze verovering waarin Jacques dichter tot de geheimen van de zee komt, maar ondertussen steeds verder van zijn gezin komt te staan. In tegenstelling tot andere films gebaseerd op Cousteaus verhaal (The Life Aquatic with Steve Zissou) blijft L’odyssée serieus en waarheidsgetrouw. Zelfs zo waarheidsgetrouw dat François Sarano, dertien jaar lang de adviseur van Cousteau, het niet drooghield bij het zien van de film.

Zo vader, zo zoon

L’odyssée volgt de Franse ontdekkingsreiziger van zijn 37e tot zijn 70e jaar. De Franse Lambert Wilson is tien kilo afgevallen voor zijn rol en zet een erg overtuigende Cousteau neer. Ook Audrey Tautou, bekend geworden door Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, vertolkt de rol van zijn vrouw Simone uitstekend. Het is jammer dat Simone gedurende de film steeds meer naar de achtergrond verdwijnt en verandert in een voornamelijk passief karakter. Dit is helaas geen onbekend verschijnsel bij vrouwelijke personages. De film draait vooral om de turbulente relatie tussen Jacques Cousteau en zijn zoon Phillipe (Pierre Niney), op wiens acteerwerk ook weinig aan te merken valt. Deze prestaties voegen een sterke emotionele laag toe aan de film, naast zijn schitterende beelden. De film is geschoten op uiteen liggende locaties, van de Bahama’s tot Antarctica, en nergens is er een studio gebruikt. Wel wordt het gebruik van digitale effecten soms pijnlijk duidelijk, met name in een scène waarin de crew wordt geconfronteerd met een groep haaien. Dit staat haaks op de technieken die Cousteau zelf pionierde in zijn eigen serie The Undersea World of Jacques Cousteau.

Minder spektakel

Tegen het einde van de film grijpt de regisseur de kans aan om de milieuproblematiek aan te kaarten. Dit is op zijn plaats, aangezien we een man volgen die zich aan het einde van zijn carrière hard heeft ingezet voor het milieu. Na het zien van zulke indrukwekkende spektakels in de oceaan, is het dan ook lastig om het oneens te zijn met onze Franse avonturier. L’odyssée is een mooie ode aan het leven van misschien wel ‘s werelds grootste oceanograaf. Met uitzondering van enige misplaatste digitale effecten barst de film van schitterende beelden zowel boven als diep onder water. De emotionele laag die de regisseur hier overheen probeert te leggen gaat lang niet zo diep, en brengt minder verrassingen dan de onderwaterwereld.

3 / 5