Een waargebeurd sprookje

Recensie A United Kingdom

Door Melle Bos
om 08:44

Met A United Kingdom brengt regisseur Amma Asante (Belle, A Way of Life) een hoofdstuk van de Britse geschiedenis naar voren dat voor velen onbekend zal zijn. Namelijk het waargebeurde en ontroerende verhaal van de liefde tussen een Brits kantoormeisje en de toekomstige koning van Botswana.

A United Kingdom

Prins van Bechuanaland

De film speelt zich af in het Londen van 1947. De jonge Ruth (Rosemund Pike) woont en werkt hier als kantoormedewerkster bij een verzekeringsmaatschappij en woont nog bij haar ouders. Een normaler leven is moeilijk voor te stellen. Totdat op een feestje haar ogen kruisen met die van een donkere intrigerende man, Seretse (David Oyelowo). Seretse Khama is prins van Bechuanaland, later Botswana, en naar Londen gestuurd om rechten te studeren als onderdeel van zijn training. Na het afronden van zijn studie zal hij terugkeren naar zijn thuisland om de troon over te nemen. Na de eerste ontmoeting zijn Ruth en Seretse niet meer bij elkaar weg te denken. Wanneer Seretse haar een huwelijksaanzoek doet, besluit Ruth zelfs met hem mee te gaan naar Bechuanaland, als toekomstige koningin.

Weinig diepgang

Het verhaal klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar toch is het waargebeurd. Het is dan ook jammer dat Asante het verhaal brengt als een sprookje. Bijvoorbeeld de overdreven romantische  scènes waarin Ruth en Seretse elkaar voor het eerst zien. De daarop volgende reeks aan afspraakjes zijn erg clichématig. Hierin laat de regisseur weinig originaliteit zien, terwijl hier zeker mogelijkheden voor waren. Waar Rosamund Pike in Gone Girl betoverend goed acteerde, is haar spel in A United Kingdom niks meer dan matig te noemen. Met name de verbaasde blik die in het merendeel van de scènes naar voren komt is niet erg charmant. Daarnaast komen alle prestaties die Ruth in werkelijkheid heeft neergezet weinig naar voren. In de film is geaccepteerd worden als ware echtgenote van Seretse haar grootste wapenfeit. Terwijl Ruth Williams Khama enorm invloedrijk en politiek actief was in haar tijd als eerste First Lady van een onafhankelijk Botswana. Zonde dat hier niet meer aandacht aan wordt besteed in de film.

Plezier voor het oog

De setting van de film is erg overtuigend en goed neergezet. Van de verschillende locaties tot de details in de kleding aan toe. Esthetisch is er weinig aan te merken op A United Kingdom. Zowel het Londen in de jaren 50 als het exotische Botswana komen goed tot hun recht. Dit maakt de film een plezier voor het oog, ook al zal de zoete verhaallijn misschien niet door iedereen gewaardeerd worden. A United Kingdom zit goed in elkaar, het is alleen jammer dat er niet dieper in het verhaal van Ruth en Seretse Khama is gedoken. Dat zou voor de diepgang zorgen die de film nu helaas mist.

3 / 5