Guy Ritchie neemt legende onder handen

Recensie King Arthur: Legend of the Sword

Door Reyer Krikke
om 09:07

Het verhaal is al vele malen verteld, maar ditmaal geeft regisseur Guy Ritchie (Snatch, Sherlock Holmes) zijn draai aan het beroemde verhaal. Charlie Hunnam, die we vooral kennen van de serie Sons of Anarchy, mag de koning een nieuw gezicht geven. Is Ritchie in staat om het aloude verhaal op een goede manier nieuw leven in te blazen?

King Arthur: Legend of the Sword

Na het vermoorden van Arthurs vader neemt zijn oom Vortigern (Jude Law) de troon over. De zeer jonge Arthur weet gelukkig weg te komen. Arthur groeit op tussen de dames van de nacht en wordt langzamerhand een echte man. Als op een dag het magische zwaard van Arthurs vader, Excalibur, boven water komt vast in steen, laat Vortigern alle mannen uit het land een poging doen het zwaard uit de steen te trekken. De legende van het zwaard wil namelijk dat enkel de echte geboren koning het zwaard los weet te trekken en dat zou een gevaar voor Vortigern zijn. Als Arthur op een dag aan de beurt is en het zwaard uit het steen weet te trekken begint een reis naar zijn lotsbestemming.

Ritchie style

Als snel blijkt dat de film niet het standaard ‘historisch’ actiespektakel is dat men normaal verwacht bij dit type film. Ritchie gebruikt zijn welbekende stijl van onder andere Snatch en Lock, Stock and Two Smoking Barrels ook bij het vertellen van dit verhaal. En daar zit gelijk een groot manco van de film. Hoewel fans van Ritchie deze vertelstijl fantastisch zullen vinden, kan het voor niet-fans en mensen die voor het eerst in aanraking komen met deze stijl wel heel erg wennen zijn bij een film in deze categorie. Hoewel Ritchie in vergelijking met zijn andere films bepaalde elementen iets heeft verminderd bekijkt men het bekende verhaal toch door een Ritchie-filter. En daar houd je van of niet.

Magiërs en grote krijgers

De wereld die Ritchie heeft gecreëerd ziet er duister en magisch uit. De vergelijking met de serie Game of Thrones is in deze dan ook snel gemaakt. Een wereld met magiërs en grote krijgers en bijhorende spetterende actiescènes. En deze scènes zien er goed uit. Vooral de scènes waarbij Arthur het zwaard Excalibur hanteert zijn spectaculair. Bij al deze scènes heeft Daniel Pemberton, die al eerder voor Ritchie de soundtrack van de film The Man from U.N.C.L.E. mocht maken, een geluid gecreëerd dat perfect bij deze film in Ritchie style past. Maar ook hier geldt weer voor dat dit niet helemaal de soundtrack is die men zou verwachten bij deze film.

Prima acteerprestatie

De acteurs in deze film behoren zeker niet tot de minste (Djimon Hounsou, Eric Bana, Jude Law), maar er springt niet echt iemand bovenuit. De acteurs zetten een prima acteerprestatie neer, maar niet meer dan dat. Hunnam geeft Arthur echter wel een nieuw fris en stoer gezicht.

King Arthur: Legend of the Sword is een typische Ritchie-film geworden en daar moet je van houden. En als je ervan houdt is dit een film waar je met veel plezier naar zal kijken. Toch zullen ook de niet-Ritchie-fans verder een prima actiefilm zien als ze om deze Ritchie-bril heen kunnen kijken.

3.5 / 5
King Arthur: Legend of the Sword is nu te zien in 28 bioscopen.