Beestenboel

Recensie A Dog's Purpose

Door Lucas Versantvoort
om 08:21

De charme van honden hoef je aan Lasse Hallström niet uit te leggen. De Zweedse regisseur maakte al eerder Hachi: A Dog's Tale met Richard Gere en komt nu met A Dog's Purpose. Een toch iets te zoete familiefilm over het leven door de ogen van man's best friend.

A Dog's Purpose

Hondenleventjes

Vrij uniek in een film als deze is het thema van reïncarnatie. We zien dezelfde hond steeds in een andere gedaante als hij komt te overlijden. Zo ook in de opening. Een zwervende puppy wordt opgepakt door de dierenpolitie, (off-screen geëuthanaseerd) en wanneer hij 'ontwaakt' is hij ineens een golden retriever die aan zijn nieuwe leven begint. Kinderen zullen waarschijnlijk niet begrijpen wat er gebeurt, maar een grimmig begin van een familiefilm is het zeker! De Golden belandt bij de kleine Ethan die hem Bailey noemt. Bailey maakt alles mee, hoe Ethan een uitstekende quarterback wordt en hoe de vader alcoholist wordt. Een vreemd ongeluk later en Ethan loopt met krukken. Hij maakt het uit met z'n vriendin Hannah en Bailey snapt er maar niets van. Hij overlijdt opnieuw en belichaamt hierna allerlei rassen, van een huppelende corgi tot een trouwe politieherdershond. Uiteindelijk belandt hij in het lijf van een Berner sennen-mix die terugkeert bij Ethan, nu een eenzame boer, en hem probeert te herenigen met zijn ex-vriendin Hannah.

Iets te sentimenteel

In hoeverre je van de film geniet hangt af van leeftijd...en stemming. Kinderen zullen ongetwijfeld genieten van de speelse honden. Volwassenen zouden zich eerder kunnen ergeren aan de zoete sentimentaliteit, want Hallström en co gebruiken elke kans om die aan te dikken. Bailey's voice-over klinkt als een geestig idee en zal voor gegiechel bij kinderen zorgen, maar zit zo vol tenenkrommende humor dat het zelfs iets wegneemt van de charme van de hond. Hallström filmt alles met een leuke mix van point-of-viewshots en geestige beeldvoering, zoals het shot van Bailey die al rennend en springend net zichtbaar blijft boven een maïsveld.

Het concept reïncarnatie voegt maar weinig toe. Het idee dat Bailey 'door leeft' geeft de filmmakers de kans om de verschillen tussen honden (en tussen eigenaars) te tonen, maar heeft ook vreemde implicaties. Is jouw hond van jou of verlangt hij eigenlijk naar zijn 'echte' eigenaar? Dat de catharsis van de film hier ook vanaf hangt is een vreemde keuze.

Controverse

A Dog's Purpose kwam al eerder door dierenrechtenorganisatie PETA onder vuur te liggen vanwege vermeende dierenmishandeling, maar dit blijkt veel genuanceerder te liggen. Een kort filmpje met twee aaneengeplakte clips van een herdershond die in een bad met zware golven moet springen bleek opzettelijk gemonteerd te zijn om voor ophef te zorgen. Uit nader onderzoek bleek ook dat er zeker geen sprake was van dierenmishandeling. Goed bezig, PETA... Misschien volgende keer aandacht besteden aan plaatsen op de wereld waar echte dierenmishandeling doodgewoon is in plaats van mensen proberen weg te houden bij een film die juist dierenliefde promoot.

A Dog's Purpose is te zoetsappig om zich te meten met de betere dierenfilms, maar blijft in ieder geval leuk 'voer' voor kinderen. Honden zijn fantastische dieren en de film doet best recht aan de unieke band tussen mens en hond. Ouders die na de ontstane controverse huiverig waren om hun kind aan A Dog's Purpose bloot te stellen kunnen met een gerust hart de bioscoop instappen.

2.5 / 5
A Dog's Purpose is nu te zien in 14 bioscopen.