De kleine wereld

Recensie Little Men

Door Tim Bouwhuis
om 08:29

Little Men is het bewijs dat een klein gespeelde film groot aan kan voelen. Regisseur Ira Sachs (Married Life, Love is Strange) gebruikt de relationele bouwstenen van het leven om de kijker te beroeren. Liefde, vriendschap, (liefdes)verdriet, en dat dan tegen de achtergrond van al dan niet onthechte familiebanden. Het resultaat blinkt uit in eenvoud, herkenbaarheid en authenticiteit.

Little Men

Centraal in dit Amerikaanse drama staat de ontluikende vriendschap tussen Jake (Theo Taplitz) en Tony (Michael Barbieri). Deze kleine jongens hebben grote dromen: waar Jake droomt van de kunstwereld, kijkt Tony op tegen Jake’s vader, die theateracteur is. De vriendschap tussen de twee creatieve dromers wordt echter gecompliceerd door het feit dat de ouders van Jake (Greg Kinnear en Jennifer Ehle) in conflict komen met Tony’s Chileense moeder (Paulina Garcia). Mede vanwege het beperkte salaris dat Jake’s vader verdient, zien hij en de sympathieke psychologe Kathy zich gedwongen de huursom te verhogen van het pand dat Tony’s moeder als kledingwinkel heeft ingericht. De beslissing zet kwaad bloed bij Leonor, waarop de vete tussen de volwassenen geleidelijk ook haar uitwerking krijgt op hun bevriende kinderen.

Zwijgen is goud

Getekend door de spanningen in hun gezinnen stemmen Jake en Tony af dat ze thuis zullen zwijgen als hen iets gevraagd wordt. Terwijl dat disruptieve gedrag hun ouders tot wanhoop drijft, laat Sachs zien hoe de jongens op school worstelen met hun identiteit. Tony’s eerste stappen op het liefdespad zijn even aandoenlijk als onzeker, Jake worstelt met zijn stille wens gezien te worden door anderen. De gouden zet is hier zonder meer Sachs’ minimalistische aanpak. Emoties worden niet onnodig uitvergroot, kleine gebaren kunnen hun plaats innemen tussen de belangrijke narratieve breekpunten.

Jong zijn en oud acteren

In een film die gedragen wordt door menselijke emoties, aspiraties en dilemma’s, is het acteerwerk van dubbel belang. Geheel in lijn met het ingetogen scenario kent Little Men daarin geen echte uitblinkers, maar wel veel routineuze prestaties. Met name voor Taplitz en Barbieri is dat een groot compliment. Beide jonge acteurs spreiden een soort preliminaire volwassenheid tentoon, een stukje beheersing en souplesse dat zonder meer van opbloeiend talent getuigt. Kinnear, Ehle en Garcia vullen de ‘Little Men’ van dit overtuigende dramastuk goed aan.

Horizonverkenning

Bij gebrek aan overtuigend camerawerk of een kenmerkende stijl rust Little Men misschien nét iets te veel op de besproken acteerprestaties. De aftiteling rolt al na vijfentachtig minuten, wat het idee versterkt dat Sachs meer had mogen verkennen dan alleen de prominente tiener- en familieproblematiek. Nu maakt dit authentieke relaas wel een verzorgde indruk, maar laat het gemis zich voelen van die elementen die Little Men uniek hadden kunnen maken – of in ieder geval écht opvallend te midden van het brede aanbod in dit door en door menselijke genre. Die observatie doet echter niets af aan het vakwerk dat Sachs en zijn sterke cast hier leveren. Iedere scène is doorleefd, de dromen van Jake en Tony weerspiegelen de dromen van zoveel kleine jongens in deze grote wereld. Little Men maakt het minimale maximaal.

3.5 / 5
Little Men is nu te zien in 8 bioscopen.