Vastgelopen zangcarrière gered door mooie engel

Recensie Souvenir

Door Daniel Singelenberg
om 10:33

De Vlaamse regisseur Bavo Defurne (1971) geniet al zo’n twintig jaar een degelijke reputatie als begaafd filmmaker die met zijn lyrische films vooral de liefhebbers van de mannenliefde zelden heeft teleurgesteld. Aanvankelijk als maker van korte films, zoals Matroos (1998) en Kampvuur (2000). Maar met de avondvullende speelfilm Noordzee, Texas (2011) waarmee hij verschillende prijzen in de wacht sleepte is hij definitief doorgebroken bij een groter publiek. Met Souvenir (2016), waarvoor hij de zeer overtuigend spelende Isabelle Huppert (Elle) wist te contracteren, wordt deze ontwikkeling indrukwekkend voortgezet.

Souvenir

In de knop gebroken zangtalent

Liliane Cheverny (Isabelle Huppert) dong zo’n dertig jaar geleden als het zangeresje ‘Laura’ mee in het Eurovisie Songfestival, maar werd tweede, ná Abba. Haar liedje heette Souvenir. We zien haar bij aanvang van de film als een vroeg oud geworden arbeidster in een treurige Waalse vleeswarenfabriek met een ontevreden neergetrokken mondhoek aan de lopende band gedroogde laurierblaadjes op bakken paté plaatsen. Aan het eind van haar vreugdeloze werkdag neemt ze de bus terug naar huis, waar ze geheel alleen voor de televisie zichzelf een goed glas inschenkt. En daarbij meestal kijkt naar een dagelijkse quiz show. Tot het tijd is in bed te kruipen, want morgen is het weer vroeg dag. Zo rijgt ze de ene dag aan de andere, in een uitzichtloze sleur.

Knappe jonge collega met plannen

Jean (Kevin Azaïs) is een nieuwe collega van begin twintig die droomt van een bokscarrière. Hij zit toevallig in de kroeg op dezelfde avond naar de quiz show te kijken wanneer Liliane thuis tot haar verbijstering zichzelf ziet optreden tijdens het songfestival van dertig jaar geleden. De vraag luidt onder welke naam het meisje indertijd optrad. Hij herkent direct zijn collega en spreekt haar er de volgende dag tijdens de lunch op aan. Ze ontkent met grote stelligheid 'Laura' te zijn. Jean moet en zal “Laura” weer op de bühne krijgen, en hij wil haar manager zijn! Wat zich de rest van de film ontvouwt is een buitengewoon geestig plot, waarin Isabelle Huppert eindelijk weer eens de gelegenheid heeft zich te doen kennen als de grote comédienne die ze óók is.

Wervelende vormgeving

Wat direct opvalt bij deze zeer verzorgde productie is de wervelende vormgeving. Zo blijken de opstijgende bubbels bij de begintitels te verwijzen naar de bruistabletten waar Isabelle ten gevolge van haar grote whiskeyconsumptie regelmatig een beroep op moet doen. Drank die tegen het eind van de film een essentiële rol zal spelen. Maar de hele cinematografie, van Philippe Guilbert, is werkelijk prachtig en levert onvergetelijke beelden op, bijvoorbeeld van Huppert die in een rode jurk staat te zingen of ze haar hele leven niets anders gedaan heeft. En de originele muziek, gecomponeerd door 'Pink Martini', weet aan dat liedje Souvenir een buitengewoon authentieke en melancholieke sfeer mee te geven. Naast het perfecte geluid, moet vooral ook de uitstekende montage genoemd worden, die de film precies de juiste vaart verleent. Het aardige aan Souvenir is vooral ook, dat ondanks de voor zijn oeuvre ongekend hoge production value van deze film, zowel de vormgeving als de inhoud toch ontegenzeglijk ook de korte films van Bavo Defurne in herinnering brengen. Dat is een hele prestatie.

4 / 5
Souvenir is nu te zien in 18 bioscopen.