Uit het leven gegrepen

Recensie The Big Sick

Door Lucas Versantvoort
om 09:05

Romantische komedies met inhoud? Bestaan die nog? Blijkbaar wel, want The Big Sick is die zeldzame romcom die z'n verhaal nog met wat authenticiteit weet te vertellen. Net op tijd, want laten we eerlijk zijn, romcoms zijn al jaren niet meer relevant en de meesten worden aan de lopende band uit Hollywoods creativiteitsloze filmmachine geperst. The Big Sick werkt als het hoognodige vitamineshot.

The Big Sick

Boy meets girl

Kumail (gespeeld door...Kumail Nanjiani) is Uber-chauffeur, maar probeert vooral door te breken in de wereld van stand-upcomedy in Chicago. Bepaald makkelijk is het echter niet. Hij ontmoet de charmante Emily (Zoe Kazan) en hoewel ze beweren niet op zoek te zijn naar een vaste relatie, weten zij (en wij) dat er een klik is. Maar er moet natuurlijk een complicatie zijn... Kumails ouders komen uit Pakistan en willen hem uithuwelijken. Zijn moeder nodigt constant huwelijkskandidaten uit die bij het avondeten 'toevallig' even langskomen. Kumail is hier niet van gecharmeerd, maar wil ook zijn ouders niet teleurstellen. Wanneer Emily beseft wat zijn ouders allemaal van hem verwachten en hij dit haar niet heeft verteld, maakt ze het uit. Kumail krijgt later echter te horen dat ze in het ziekenhuis ligt door een mysterieuze infectie en in een coma is gebracht om haar te stabiliseren. In het ziekenhuis ontmoet hij Emily's ouders, Beth (Holly Hunter) en Terry (Ray Romano). Ondanks de spanningen ontstaat er een band tussen de ouders en het voormalige vriendje van hun dochter, terwijl ze zich allen afvragen of het met haar ooit nog goed zal komen.

Au sérieux

De humor in The Big Sick laat zich vooral kenmerken door z'n nadruk op menselijke interacties, of het nou tussen een jong koppel is als Kumail en Emily of een lang getrouwd stel als Beth en Terry. Kumail is in het echte leven ook getrouwd met ene Emily en samen zijn ze verantwoordelijk voor het geestige scenario, dus als je je afvraagt waarom Kumail en Emily in de film door alle grappen heen als mensen van vlees en bloed aanvoelen, there's your answer.

Dat The Big Sick veel te vertellen heeft merk je halverwege, wanneer Emily ineens in het ziekenhuis belandt. Wat begon als een typisch gezellige romcom neemt ineens een serieuzere vorm aan. Er worden allerlei zware thema's aangesneden, zoals geloof, culturele integratie, psychologie, de relatie tussen ouder en kind, het huwelijk. Niet alles komt even goed naar voren, maar de film vervalt nooit in goedkope humor. Wanneer Kumail bij zijn ouders naar de kelder gaat, denken zij dat hij gaat bidden, maar hij pakt zijn mobiel en gaat grappige filmpjes kijken. Niet alleen komisch, maar het laat ook zien dat hij niet 'echt' kan praten met zijn ouders. Veel humor in The Big Sick heeft zo'n serieuze ondertoon.

Het is altijd een aangename verrassing wanneer een romantische komedie boven het drassige moeras van z'n genre uitstijgt. The Big Sick is die aangename uitzondering. De quirky humor werkt niet altijd even goed en de film vervalt tegen het einde toch enigszins in die typische romcom-gietvorm. Maar de film is overduidelijk met passie gemaakt en dat komt vooral omdat Kumail en Emily echt een verhaal wilden vertellen, hun verhaal, en dat werkt aanstekelijk.

3.5 / 5
The Big Sick is nu te zien in 49 bioscopen.