Een spannende thriller die te langzaam op gang komt

Recensie The Girl on the Train

Door Andrea Huntjens
om 07:08

De gescheiden Rachel (Emily Blunt) neemt iedere dag de trein naar New York vanuit de suburbs. Onderweg fantaseert ze over de levens van de mensen die in de huizen langs het spoor wonen, met name over het in haar ogen perfecte koppel Megan en Scott  Hipwell (Haley Bennett, Luke Evans). Als ze vanachter het raam iets schokkends ziet gebeuren, wordt ze meegenomen in een mysterie.

The Girl on the Train

Rachel neemt ook regelmatig contact op met haar ex-man Tom (Justin Theroux) en diens nieuwe vrouw Anna (Rebecca Ferguson), die in de buurt van Megan en Scott wonen. Gaandeweg wordt duidelijk hoe zeer de levens van Rachel, Megan en Anna met elkaar verbonden zijn en dit is direct een van de interessantste aspecten van de film. De drie vrouwen lijken compleet verschillend, maar hebben meer raakvlakken dan je in eerste instantie zou verwachten.

Een boekverfilming

The Girl on the Train is gebaseerd op de gelijknamige psychologische thriller van Paula Hawkins, die een wereldwijde bestseller werd. Nu doen thrillers het vaak erg goed in Hollywood en dus kon een verfilming niet uitblijven. De originele locatie Londen is hierbij verruild voor New York en ook de cast is, op Blunt en Evans na, geamerikaniseerd. Het resultaat is een verfrissende thriller, die alleen iets te langzaam op gang komt.

Cameravoering en plot

De cameravoering en sfeer zijn ronduit prachtig te noemen. De vele close-ups en donkere sfeerbeelden geven een bijbehorende duistere sfeer. Toch overtuigt The Girl on the Train niet meteen. Het verhaal biedt een interessant uitgangspunt, maar verloopt traag. Pas halverwege de film wordt het écht spannend en dan is het eigenlijk al te laat. In sneltreinvaart word je in de tweede helft meegenomen naar de ontknoping en dit is zonde. Het laatste half uur voelt gehaast en hoewel de ontknoping goed uitgedacht is, heeft het hier wel onder te lijden.

Acteerwerk

Hoewel het plot dus af en toe enkele steken laat vallen, is op het acteerwerk niets aan te merken. Blunt weet te overtuigen in haar rol als de depressieve Rachel. Rachel heeft een alcoholprobleem en hierdoor is het voor zowel haarzelf als de kijker lastig om te bepalen wat écht gebeurt, en wat beïnvloed is door haar alcoholmisbruik. Blunt speelt haar op zulke indringende wijze, dat je telkens twijfelt aan Rachels oprechtheid. Dit biedt een interessant vraagstuk voor de kijker: in hoeverre is Rachel betrokken bij het mysterie? Doordat de film continu met deze vraag speelt, blijft het verhaal interessant om te volgen.

The Girl on the Train is een meeslepende thriller, die dankzij het unieke oogpunt van waaruit het verhaal verteld wordt, boeiend blijft. Hoewel het plot wat traag op gang komt, maken de cameravoering en de acteerprestaties, van met name Blunt, veel goed.

3 / 5