Vrolijke midlifecrisis in prachtige omgeving

Recensie Alberta

Door Reyer Krikke
om 07:08

Na de film Meet Me in Venice gaat regisseur Eddy Terstall voor zijn nieuwe film Alberta wederom de samenwerking aan met Erik Wünsch. Samen schreven ze het script en regisseerden ze de film. Wünsch die zelf in de reclamewereld heeft gewerkt zal wellicht wat van zijn eigen ervaringen aan de film hebben meegegeven.

Freek (Daniël Boissevain) heeft weinig te klagen. Hij heeft een prachtige vrouw (Eva Duijvestein), een geadopteerde zoon en is erg succesvol in zijn werk in de reclamewereld. Toch is hij niet tevreden. Op een dag besluit hij er even tussenuit te stappen en naar de Canadese Rocky Mountains te vliegen om daar de dingen op een rijtje te zetten en in alle rust te schilderen. Uiteraard vertelt hij zijn vrouw niet dat zijn minnares, de jonge Alberta (Jamie Grant), ook meegaat.

Goede reclame

Alberta is, zoals te verwachten valt, voor het grootste deel opgenomen in de Canadese provincie Alberta. En die omgeving wordt door Wünsch en Terstall goed gebruikt. Met prachtige shots van de wijde omgeving, de bossen en de bergen kan de film zo worden ingezet als reclamefilm voor deze regio in Canada. De droneshots geven ook een mooi beeld van de grootsheid van de natuur aldaar. De drang om zelf in het vliegtuig te stappen om te gaan schilderen in deze omgeving wordt na het zien van de film bij iedereen wel iets groter.

Een lekker wegkijkende midlifecrisis

Hoewel de het decor van de film een zeer ruime en grote omgeving is speelt het grootste deel van het verhaal zich af in de kleine ruimtes. En dat verhaal wordt ook gespeeld door een kleine cast die goed bij elkaar gezocht is. Boissevain en Grant hebben samen een goede chemie en Duijvestein sluit daar mooi bij aan. Door de kleine cast krijgen de karakters meer ruimte in de film. En die karakters maken de film ook wat hij is. Een leuke komedie. En op dat vlak is een belangrijke rol weggelegd voor de Mounties Bread (Chip Bray) en Butter (Lee M. Ross). Zonder dit komische duo zou de film een stuk minder leuk zijn geweest. Een erg sterk verhaal heeft de film verder niet, maar de komische elementen maken dat de midlifecrisis van Freek lekker wegkijkt. Ook is er zeker een eervolle vermelding op zijn plaats voor Poal Cairo als de zweverige Dragonfoot.

Noord-Amerikaanse sound

De muziek voor Alberta is gemaakt door Daniël Lohues. Lohues die al enige ervaring heeft met de Noord-Amerikaanse sound heeft een passend geluid bij de film gemaakt. De titelsong Alberta Blues met Alexander Wolff is daar een goed voorbeeld van. Het geeft het geheel de juiste sfeer bij het verhaal.

Alberta is vooral een lekker wegkijkende komedie over een reclameman die zijn midlifecrisis probeert op te lossen met een trip naar Canada met zijn minnares. Daarbij zijn de mooie beelden van Canada en de humoristische elementen van de film duidelijke hoogtepunten.

3.5 / 5
Alberta is nu te zien in 1 bioscoop.