Opgroeien in een veranderende wereld

Recensie 20th Century Women

Door Tim Bouwhuis
om 08:53

Intens, droevig, ontwapenend en grappig tegelijk. 20th Century Women is een filmisch schot in de roos. Regisseur Mike Mills (Beginners) vangt de late jaren zeventig in een semi-biografische coming-of-age-vertelling. Temidden van punkmuziek, feministische literatuur, jeugdliefdes en een opspelende generatiekloof zoeken een moeder, een tienerzoon en twee vrijzinnige jongedames naar hun ware identiteit.

20th Century Women

Die zoektocht vindt plaats in het Zuid-Californische stadje Santa Barbara. De 55-jarige Dorothea (Annette Bening) woont samen met haar tienerzoon Jamie (Lucas Jade Zumann) in een groot pand aan de rand van de suburbs. Dorothea oogt krachtig en vastberaden, maar worstelt tegelijk met haar opvoedingsidealen. Hulp komt er van Abbie (Greta Gerwig) en Julie (Elle Fanning), de twee jonge vrouwen die Jamies leven kleur geven. Abbie, een creatieve punkartieste die haar leven in foto’s vangt, heeft haar intrek genomen in een lege ruimte op de bovenverdieping. Julie betreedt die bovenverdieping op haar geheel eigen manier. Via de brandtrap en het raam, het liefst als alleen Jamie het merkt.

Complexe relaties

De geleidelijk ontluikende zekerheid van de jonge Jade Zumann (Sinister 2) past bij het personage dat hij vertolkt. Voor de emotioneel instabiele Abbie wordt Jamie steeds meer een vertrouwenspersoon, terwijl Dorothea’s intentie juist was dat Abbie een vertrouwenspersoon voor Jamie zou zijn. Jamies atypische relatie met de provocatieve Julie beweegt zich daarnaast richting een onvermijdelijke climax, waarbinnen Mills duidelijk zoekt naar het breukvlak van liefde en seksueel samenzijn.

Uit het leven gegrepen

Dit zijn de vrouwen van de twintigste eeuw. In 20th Century Women heeft Jamie geen mannen nodig om een man te worden. Die premisse voelt op zichzelf aan als een feministisch manifest, ware het niet dat de driedimensionale personages uit het scenario van regisseur Mike Mills (Beginners) volstrekt geloofwaardig en levensecht aanvoelen. Hier komt dan ook het semi-biografische element van de film om de hoek kijken. Mills baseerde het personage van Dorothea losjes op zijn eigen moeder, terwijl Jamie Mills zelf moet representeren. Annette Bening keek ter voorbereiding op haar rol films die Mills’ moeder vroeger adoreerde. De grens tussen fictie en werkelijkheid is dus uiterst dunnetjes. Net als in Beginners roepen snel gemonteerde archiefbeelden een gevoel van authenticiteit op, zonder dat deze verbinding tussen heden en verleden afbreuk doet aan het verder fictieve verhaal.

Rake rolbezetting

Het scenario van 20th Century Women is haast perfect, het acteerwerk is van grote klasse. Terecht flirtte Bening met een Golden Globe voor haar hoofdrol. Elle Fanning bewijst daarnaast wederom hoe getalenteerd ze is. Het jongere zusje van Dakota (Brimstone) schitterde vorig jaar al als femme fatale in de dodelijke modellenwereld van Los Angeles (The Neon Demon), en werd daarmee in één klap volwassen als actrice. In 20th Century Women deelt Fanning het podium met een al even sterke Greta Gerwig (Jackie), die één lijkt te zijn met het personage dat ze portretteert.

Kunstzinnig hoogtepunt

In het zonnige Californië vullen warme tinten het scherm, en worden conventionele muziekkeuzes vermeden. Verwacht hier geen zoete popdeuntjes; Jamies voorkeur voor de alternatieve newwavemuziek van de Talking Heads leveren hem zelfs het predicaat art faggot op. De fictieve levens van semi-fictieve personages krijgen in 20th Century Women op geweldige wijze vorm. Mills’ kunstzinnige passieproject is op alle fronten één van de meest genietbare films van het jaar.
4.5 / 5
20th Century Women is nu te zien in 30 bioscopen.