Netflix past een nieuwe strategie toe en maakt minder films

Netflix past een nieuwe strategie toe en maakt minder films

In de afgelopen jaren heeft Netflix tal van films gemaakt, grote films, kleine films, komedies, horrors, werkelijk van alles is voorbij gekomen. Tijdens de pandemie was Netflix' aanbod zelfs zo breed dat er elke week een nieuwe film uitkwam. Nu komt er verandering in de strategie, de aandelen zijn flink gedaald wat hun aanzien niet ten goede komt. Netflix moet keuzes maken: de keuze gaat uit naar minder films, maar wel grotere en betere films.

Met de hete adem van concurrerende streamingdiensten als Disney+ en Hulu in de nek, gaat Netflix de focus verleggen en hoopt daarmee op een betere financiële situatie. Binnen korte tijd is het bedrijf maar liefst 44% van zijn aandelenwaarde verloren en besluit daarom actie te ondernemen. De streamingdienst lijkt het meest te zien in dure films; uit cijfers is gebleken dat dit de films zijn waar kijkers massaal op afkomen. Zo blijkt ook uit een verklaring van een van de voorzitters van de streamingdienst:

Slechts een paar jaar geleden waren we aan het worstelen om de markt te overtreffen met kleine arthouse films. Vandaag de dag brengen we enkele van de populairste en meest bekeken films ter wereld uit zoals Don't Look Up (2021), Red Notice (2021) en The Adam Project (2022).

Ted Sarandos, Netflix

Naar alle waarschijnlijkheid is het niet zo dat we vanaf nu alleen nog maar gigantische films kunnen verwachten. Netflix zal ook blijven investeren in mid-budget films. In een notendop kunnen we concluderen dat Netflix een stuk commerciëler zal worden. Het tijdperk van risico's nemen en ook kleine filmmakers en auteurs een kans geven, is voorbij. De genomen risico's hebben niet genoeg prijzen, publiciteit of geld opgebracht.

Binnenkort kunnen we Netflix' duurste film verwachten, The Gray Man (2022), waarmee het platform op denderend succes rekent. Verder denkt de streamingdienst veel nieuwe abonnees te kunnen lokken met de twee nog uit te komen Knives Out-films waarvoor wel $469 miljoen werd betaald.

Beeld: Still 'Don't Look Up' via TMDb
Tekst: Bron

Reacties

Deel dit artikel

Meer over:

Algemeen Films Netflix

Meer Netflix

Meer Netflix

🔥 Meest gelezen

Meer populaire artikelen

Reacties


Meer film- en serienieuws

Nog meer nieuws