Martin Scorsese zet zijn favoriete horrorfilms op een rijtje

Wie denkt aan Martin Scorsese, denkt niet meteen aan het horror genre, maar hij houdt er zelf wel van. In een interview werd de regisseur gevraagd 11 van zijn favoriete horrorfilms aller tijden op een rijtje te zetten. Hij noemt enkele klassiekers van zijn collega's Alfred Hitchcock en Stanley Kubrick die voor de meeste horrorfans niet als een verrassing zullen komen, maar er zitten ook wat minder opvallende en bekende titels tussen.
The Haunting

Hoewel er over de afgelopen jaren meerdere remakes van The Haunting (1963) zijn gemaakt, is geen enkele zo goed geweest als deze. Scorsese vindt de film absoluut angstaanjagend en stelt dat de ware terreur, zowel in de film als in het boek, voortkomt uit wat niet gezien wordt, waardoor het een vreselijke nachtmerrie is vol onzekerheid en angst.
Isle of the Dead

Isle of the Dead (1945) is een opvallend korte film van slechts 72 minuten. Het is een en al sensatie zonder franjes, een film die Scorsese tot op de dag van vandaag nog steeds doet griezelen.
The Uninvited

The Uninvited (1944) is een subtiele hororr en slaagt erin angst en vrees te creëren door een goed doordachte toon. De film volgt een broer en zus die hun intrek nemen in een oud huis aan zee waar vermoedelijk een geest rondwaart.
The Entity

In The Entity (1982) wordt een vrouw verkracht door een onzichtbare kracht. De film is vandaag de dag nog even angstaanjagend als toen hij uitgebracht werd. De film blinkt volgens Scorsese uit door een mix van horror, drama en sociaal realisme.
Dead of Night

Dead of Night (1945) is een favoriet van vele filmmakers. Scorsese noemt deze film een Britse klassieker. Vier verhalen worden verteld door vier voor elkaar onbekenden die samenkomen in een landhuis. De segmenten in deze film zijn geregisseerd door verschillende regisseurs.
The Changeling

Een minder bekende favoriet van Scorsese is The Changeling (1980). Het is een van de eerste Canadese films die wereldwijd erkenning kreeg en toch viel The Changeling daarna weer enigszins in de vergetelheid. Scorsese wil ons eraan herinneren dat het een geweldig verhaal is, gevuld met verdriet en angst. Deze horror onderscheidt zich van de gewelddadige films uit de jaren 80 en zou huidige horrorfans ongetwijfeld aanspreken.
The Shining

Van een onbekende film gaan we naar een film die waarschijnlijk iedereen wel kent, The Shining (1980). Opvallend genoeg bekent Scorsese dat hij de roman nooit gelezen heeft en hij heeft dus geen idee hoe trouw de film aan het bronmateriaal is, maar één ding is voor hem zeker: "Kubrick heeft een majestueuze, angstaanjagende film gemaakt, waarin wat je niet ziet of begrijpt elke beweging van de personages overschaduwt."
The Exorcist

The Exorcist (1973) is nog zo'n film die eigenlijk geen introductie behoeft. William Friedkins film bevat enkele van de meest gruwelijke en angstaanjagende scènes uit de geschiedenis van film. Scorsese vindt The Exorcist vandaag de dag nog even huiveringwekkend als op de dag dat de film uitkwam. "Die kamer, de kou, het paarse licht, de demonische transformaties, het achtervolgt je echt. The Exorcist is de allereerste film die genomineerd werd voor best picture bij de Oscars en is sindsdien niet weg te denken.
Night of the Demon

Night of the Demon (1957) is weer zo'n film die angst creërt uit aspecten die niet gezien kunnen worden. De film volgt een Amerikaanse psycholoog die naar het Verenigd Koninkrijk afreist om een doorgeslagen sekte te onderzoeken. De psycholoog speelt echter met zijn leven.
The Innocents

The Innocents (1961) is volgens Scorsese een van de zeldzame films die recht doet aan zijn werk. Miss Giddens wordt door 'Oom' ingeschakeld om de zorg van twee verweesde kinderen op zich te nemen met volledige onafhankelijkheid en autoriteit. Al snel vermoedt Giddens dat de kinderen zijn overgenomen door geesten. Ze besluit hen te helpen, de geesten onder ogen te zien en ze uit te drijven.
Psycho

Wie het over horror heeft kan Hitchcock natuurlijk niet overslaan. De invloed van Hitchcock is voelbaar in Scorsese's werk en het komt dan ook niet als een verrassing dat een van Hitchcocks bekendste films, Psycho (1960) tot Scorsese's favorieten behoort. Scorsese is vooral onder de indruk van de niet-traditionele middelen die gebruikt zijn om een verontrustende sfeer te creëren: van de chocolademelk die als bloed gebruikt werd tot aan een eenvoudige schaduw achter het raam. Voor Scorsese is dit niet alleen een van de beste horrors, maar vooral ook een groot kunstwerk.