Nieuwe 'Mission: Impossible' scoort beneden verwachtingen, toch een record te pakken

Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One (2023) mag dan ruim 56 miljoen dollar opleveren tijdens de eerste drie dagen in de VS, toch blijft de nieuwe actiefilm met Tom Cruise achter bij de hoge verwachtingen die de studio had.
Stelt teleur in de VS
Paramount Pictures hoopte namelijk een nieuw franchiserecord te behalen van minimaal 60 miljoen dollar tijdens de eerste drie dagen. Maar dat lukt deel 7 in de reeks niet. Daarmee blijft Mission: Impossible - Fallout (2018) bovenaan staan met 61 miljoen dollar en Mission: Impossible II (2000) op de tweede plaats met 57,8 miljoen dollar.
Toch al een succes
Toch is de meting niet helemaal eerlijk, want in tegenstelling tot de andere films in de reeks kwam Dead Reckoning uit op woensdag. De eerste drie dagen vielen dus doordeweeks. In totaal harkte de film de eerste vijf dagen, dus inclusief het weekend, 80 miljoen dollar binnen. Daarmee komt de nieuwe film wél boven Fallout en Mission: Impossible II als je kijkt naar hun eerste vijf dagen. En ook wereldwijd scoort Dead Reckoning een franchiserecord met 235 miljoen dollar.
Zomerhit?
Dat lijken allemaal enorme bedragen, maar alleen voor de marketing was Paramount 300 miljoen dollar kwijt. De film zal dus nog even moeten blijven scoren om dat te evenaren. Met een score van 96% op Rotten Tomatoes lijkt het erop dat Dead Reckoning deze zomer nog wel drukbezocht blijft. Vanaf deze week krijgt de actiefilm echter flinke concurrentie Barbie (2023) en Oppenheimer (2023).