Marketingsucces 'Barbie' trekt veel 'sporadische' bioscoopbezoekers, stellen onderzoekers

Dat Barbie (2023) massa's mensen naar de bioscoop trekt, is nu al een paar weken overduidelijk, maar de film blijkt ook op opvallend veel 'sporadische' bioscoopbezoekers te kunnen rekenen. Dat stellen Amerikaanse onderzoekers.
De film en het merk
Barbie profiteert de afgelopen weken lang niet alleen van de (overwegend) lyrische reacties en de geliefde hoofdrolspelers. Voor talloze kijkers is de wereldberoemde pop een bron van 'speelgoednostalgie'. Bioscoopbezoekers kunnen de levensgrote Barbie-installaties die bij veel zalen opduiken moeilijk weerstaan, en op social media regent het kiekjes. Het succes van de film gaat dus hand in hand met een opleving van het merk.

Opvallende conclusie
Onderzoekers van het Amerikaanse medium The Quorum zijn erachter gekomen dat veel bezoekers exclusief voor Barbie een bioscooptripje hebben gepland. Zij ondervroegen 1800 mensen die de voorbije drie weken een ticket aanschaften, en kwamen tot een opvallende conclusie: bijna een kwart van de (ondervraagde) Barbie-bezoekers zijn de laatste jaren niet of nauwelijks naar de film geweest.
11% van de ondervraagden bleek sinds de uitbraak van de coronapandemie (voorjaar 2020) geen voet meer in de bioscoop te hebben gezet, en nog eens 11% kon zich überhaupt niet meer herinneren wanneer de vorige keer was. Dat betekent dat 22% van de bezoekers tot de 'sporadische' bioscoopgangers kan worden.
Bijzondere aantrekkingskracht
De cijfers laten zien dat Barbie op een deel van het publiek een bijzondere aantrekkingstracht uit heeft weten te oefenen. Deze bezoekers gingen niet naar, pak 'em beet, Top Gun: Maverick (2022), Avatar: The Way of Water (2022) of Black Panther: Wakanda Forever (2022), maar zwichtten wel voor de goede PR, mon-op-mondreclame en/of de jeugdnostalgie die de release van de poppenfilm met zich meebrengt.
Voor meer Barbie-nieuws en de actuele bioscooptijden kun je terecht op de hierboven gelinkte titelpagina.