Marketingsucces 'Barbie' trekt veel 'sporadische' bioscoopbezoekers, stellen onderzoekers

Marketingsucces 'Barbie' trekt veel 'sporadische' bioscoopbezoekers, stellen onderzoekers

Dat Barbie (2023) massa's mensen naar de bioscoop trekt, is nu al een paar weken overduidelijk, maar de film blijkt ook op opvallend veel 'sporadische' bioscoopbezoekers te kunnen rekenen. Dat stellen Amerikaanse onderzoekers.

De film en het merk

Barbie profiteert de afgelopen weken lang niet alleen van de (overwegend) lyrische reacties en de geliefde hoofdrolspelers. Voor talloze kijkers is de wereldberoemde pop een bron van 'speelgoednostalgie'. Bioscoopbezoekers kunnen de levensgrote Barbie-installaties die bij veel zalen opduiken moeilijk weerstaan, en op social media regent het kiekjes. Het succes van de film gaat dus hand in hand met een opleving van het merk.

Still 'Barbie' via Filmdepot/2022 Warner Bros. Entertainment Inc.
Still 'Barbie' via Filmdepot/2022 Warner Bros. Entertainment Inc.

Opvallende conclusie

Onderzoekers van het Amerikaanse medium The Quorum zijn erachter gekomen dat veel bezoekers exclusief voor Barbie een bioscooptripje hebben gepland. Zij ondervroegen 1800 mensen die de voorbije drie weken een ticket aanschaften, en kwamen tot een opvallende conclusie: bijna een kwart van de (ondervraagde) Barbie-bezoekers zijn de laatste jaren niet of nauwelijks naar de film geweest.

11% van de ondervraagden bleek sinds de uitbraak van de coronapandemie (voorjaar 2020) geen voet meer in de bioscoop te hebben gezet, en nog eens 11% kon zich überhaupt niet meer herinneren wanneer de vorige keer was. Dat betekent dat 22% van de bezoekers tot de 'sporadische' bioscoopgangers kan worden.

Bijzondere aantrekkingskracht

De cijfers laten zien dat Barbie op een deel van het publiek een bijzondere aantrekkingstracht uit heeft weten te oefenen. Deze bezoekers gingen niet naar, pak 'em beet, Top Gun: Maverick (2022), Avatar: The Way of Water (2022) of Black Panther: Wakanda Forever (2022), maar zwichtten wel voor de goede PR, mon-op-mondreclame en/of de jeugdnostalgie die de release van de poppenfilm met zich meebrengt.

Barbie (2023)
6.8
Barbie en Ken hebben de tijd van hun leven in de kleurrijke en schijnbaar perfecte wereld van Barbieland. Maar als ze de kans krijgen om naar de echte wereld te gaan, ontdekken ze al snel de geneugten en gevaren van het leven tussen mensen.

Voor meer Barbie-nieuws en de actuele bioscooptijden kun je terecht op de hierboven gelinkte titelpagina.

Beeld: Still 'Barbie' via Filmdepot/2022 Warner Bros. Entertainment Inc.
Tekst: Bron

Reacties   Volg ons op Google Nieuws

Deel dit artikel

Meer over:

Films BioscoopBarbie (2023)

Meer bioscoop

Meer bioscoop

🔥 Meest gelezen

Meer populaire artikelen

Reacties


Meer film- en serienieuws

Nog meer nieuws