Nieuwe strategie loont: Netflix noteert groei van 13 miljoen abonnees

Netflix blikt terug op een succesvol jaar. Vooral het laatste kwartaal groeide de streamingdienst flink. In een update aan hun aandeelhouders laat Netflix weten nog eens 13 miljoen abonnees te hebben verwelkomt de afgelopen maanden.
Boven verwachtingen
Eind 2023 telde Netflix 260,28 miljoen leden wereldwijd. En dat is boven verwachtingen van Wall Street en de streamingdienst zelf; die een groei van 'slechts' 8,8 miljoen abonnees verwachtten. Dat werden er dus 13 miljoen. De aandelen van Netflix stegen dan ook met 8% op de beurs.
Nieuwe strategie
De stijging is opvallend als je je bedenkt dat Netflix het laatste kwartaal van 2023 maar 99 Original-seizoenen uitbracht, dat is een stuk minder dan de 145 seizoenen in het laatste kwartaal van 2022. De stijging lijkt daarentegen te danken aan onder andere het tegengaan van wachtwoord-delen in verschillende landen.
Ook de introductie van een goedkoper reclame-abonnement in de VS lijkt zijn vruchten af te werpen. Al 23 miljoen abonnees kozen hiervoor, waardoor de streamingdienst toegankelijker is geworden voor film- en serieliefhebbers met een kleinere portemonnee.
Niet meer 1 Netflix-film per week
Afgelopen jaar stapte Netflix tevens af van hun eerdere plan om elke week een Netflix Original uit te brengen. Nu ging de streamingdienst voor kwaliteit boven kwantiteit. Het groeiende aantal abonnees lijkt een signaal naar de streamingdienst dat dit een goeie zet is geweest. We zijn benieuwd wat Netflix dit jaar voor ons in petto heeft.
Meer Netflix
Elke week het meest gelezen Netflix-nieuws in je inbox?Meld je aan voor de Netflix-nieuwsbrief!