Deze 11 auteurs zijn totaal niet tevreden met de verfilming van hun werk

Hoewel sommige films door critici en het publiek met lof worden overladen, betekent dit niet altijd tevredenheid bij de auteurs van deze klassiekers. Verrassend genoeg zijn er veel films die, ondanks hun succes, niet in de smaak vallen bij de schrijvers van de oorspronkelijke boeken. Hier presenteren we 17 films, in willekeurige volgorde, die de auteurs niet konden bekoren. Ontdek waarom deze films niet aan de verwachtingen van de auteurs voldeden.
Breakfast at Tiffany's
Breakfast at Tiffany's (1961) werd geschreven door Truman Capote en hoewel de film uiteindelijk twee Oscars won en inmiddels bekend staat als een klassieker die je niet mag missen, is dat voor Capote niet overtuigend genoeg. Capote was in het bijzonder niet tevreden met de casting van het hoofdpersonage Holly Golightly, vertolkt door Audrey Hepburn. Holly Golightly mag dan wel bekendstaan als een van de meest iconische personages uit de filmgeschiedenis, maar Capote had liever Marilyn Monroe als zijn Holly gehad. Daar blijft het echter niet bij. Eigenlijk was alles mis met de film. De film zou nuance missen en het einde werd herschreven, teveel romance. In zijn boek verdwijnt hoofdpersonage Paul, terwijl de film voor een meer Hollywood-versie gaat, waarin Holly en Paul samen eindigen.
Sister Act
Paul Rudnick, de schrijver van Sister Act (1992), baalde als een stekker van de film. 'Wat bedoeld was als een satire op films als The Singing Nun (1966) en The Flying Nun (1967–1970), veranderde in één daarvan. Het script was volgens de schrijver dermate verkracht dat het amper nog herkenbaar was. Rudnick was zo teleurgesteld in het eindresultaat dat hij zich bijna schaamde. Hij koos er dan ook voor om onder een pseudoniem in de credits te staan als Joseph Howard.
The Shining
Schrijver Stephen King is over de afgelopen decennia heel duidelijk geweest over wat hij van The Shining (1980) vindt: 'Echt niet goed'. Net als de schrijver van Breakfast at Tiffany's heeft King moeite met de casting. Hoewel Jack Nicholsons Jack Torrance bijna net zo Iconisch is als Hepburns Holly Golightly zint het King totaal niet. Volgens hem heeft het personage Jack Torrance amper ontwikkeling in de film. Het zou vanaf de eerste seconde dat het personage in beeld is, meer dan duidelijk zijn dat het om een gek gaat. In het boek is Jack een man die worstelt met zijn verstand en het uiteindelijk verliest, een tragedie als je het King vraagt. De film mist volgens King tragedie omdat die ontwikkeling ontbreekt. Toch heeft King ook nog iets positiefs te zeggen. Hij noemt regisseur Stanley Kubrick een slimme kerel en prijst de esthetiek van de film of, nou ja, enigszins. "The Shining is als een grote mooie Cadillac zonder motor erin".
The Neverending Story
The NeverEnding Story (1984) is geschreven door Michael Ende. Endes kritiek op de film is niet mals. Tijdens een perconferentie verklaarde hij zonder pardon dat het een afschuwelijke film is. Net als Rudnick vond hij het maar een gênante toestand en eiste hij dat zijn naam uit de credits verwijderd werden. Slechts vijf dagen voor de première kreeg hij het script in handen en niet zomaar, hier moest een rechter aan te pas komen. Ende was in shock, de filmmakers hadden de essentie van het verhaal veranderd. De meningen verschillen hierover, want regisseur Wolfgang Petersen was trots op het resultaat en beweert bovendien dat zijn film zeer trouw is aan het bronmateriaal. Ende lacht daarom en voegt toe dat de filmmakers zijn boek totaal niet begrepen hebben en enkel geld roken.
One Flew Over the Cuckoo's Nest
One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975), geschreven door Milos Forman, is zonder twijfel een klassieker. De film werd razend goed ontvangen en won bovendien de Oscar voor beste film van het jaar. Het was de eerste film in 41 jaar die zowel beste film, regisseur, hoofdrolspeler, hoofdrolspeelster en scenario won. Je raadt het al, schrijver Ken Kesey, heeft een andere mening. Het is voor hem als een doorn in het oog dat een van zijn meest belangrijke personages in het boek niet genoeg in beeld is, Chief Bromden, de verteller. Hij klaagde de studio aan voor het breken van de mondelinge overeenkomst en het ruïneren van zijn boek.
V for Vendetta
Rommel, absoluut rommel, noemt schrijver Alan Moore de verfilming van zijn boek met de titel V for Vendetta, Watchmen, The League of Extraordinary Gentlemen. Hij waarschuwt zijn lezers zelfs de film V for Vendetta (2005) te vermijden. De schrijver is woest en wil niets te maken hebben met dit werk. Vooral de bijdrage van Johnny Depp zat hem erg dwars en hij noemde zijn vertolking dan ook een 'absint-drinkende dandy'.
Mary Poppins
Mary Poppins werd geschreven door P.L. Travers. De Australische was na het zien van de verfilming zodanig van streek dat ze in huilen uitbarstte. Het mondde uit in een conflict met Disney, een conflict dat minstens zo vermakelijk bleek te zijn als het verhaal van Mary Poppins, want in 2013 werd er een film over gemaakt, Saving Mr. Banks (2013). Volgens Travers was de film te sentimenteel en belachelijk, met name door het feit dat Ms. Banks in beeld werd gebracht als een suffragette.
Natural Born Killers
Natural Born Killers is gebaseerd op een screenplay geschreven door Quentin Tarantino en we weten allemaal dat Tarantino niet bang is om zijn mening te laten horen. Zo geschiedde, "Ik haat die verdomde film". Zijn screenplay werd herschreven en uiteindelijk draaide het verhaal in de film om de personages van Woody Harrelson en Juliette Lewis, in plaats van om journalist Wayne die gespeeld wordt door Robert Downey Jr. Tarantino waarschuwde zijn fans en zei dat wie zijn werk waardeert, beter niet naar Natural Born Killers kijkt.
Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief
Rick Riordan schreef Percy Jackson en hij was niet de enige met kritiek op het eindresultaat. Fans die vol verwachting op de film Percy Jackson: Sea of Monsters (2013) hadden gewacht, uitten massaal hun teleurstelling over de verfilming. Riordan poogde in een vroeg stadium de film bij te sturen, maar het mocht niet baten. Een aantal jaar geleden onthulde hij de brieven die hij tijdens de productie naar de filmmakers schreef. Daarin drukte hij hen op het hart dat het geen goede zet is om de personages ouder te maken. Het zou elke mogelijke kans op een filmfranchise vergelijkbaar met Harry Potter, kapotmaken.
Cool Hand Luke
Schrijver van Cool Hand Luke (1967), Donn Pearce, was aanvankelijk nauw bij de verfilming betrokken. De filmmakers vroegen hem het verhaal zo te herschrijven dat het verfilmd kon worden. De filmmakers kwamen hier echter op terug en besloten later een meer ervaren scenarioschrijver in te huren om zijn boek te herschrijven. Het resulteerde in veel commentaar van Pearce. Hij was het met name niet eens met de zin "What we've got here is a failure to communicate", uitgesproken door de Captain. Pearce betoogde dat een gevangenisbewaker als hij niet intelligent genoeg zou zijn om met zo'n uitdrukking te komen.
A Clockwork Orange
A Clockwork Orange (1971) is gebaseerd op een verhaal geschreven door Anthony Burgess. Net als The Shining is deze film geregisseerd door Stanley Kubrick die opnieuw veel commentaar ontving van de auteur. Aanvankelijk was Burgess redelijk tevreden over de verfilming, maar gaandeweg stelde hij zijn mening bij. Hij was het niet met Kubrick eens over het schrappen van hoofdstuk 21. In hoofdstuk 21 is te lezen hoe het hoofdpersonage weer vervalt in zijn oude gewoontes. Daarmee wilde Burgess benadrukken dat ongeacht hoe immoreel een individu ook mag zijn, het corrigeren van de persoon door hem dwingen in een sociaal aanvaardbare manier te leven, een misdaad is tegen de vrij wil en, in feite, tegen de natuur zelf. Dit hoofdstuk werd overigens tot 1986 ook weggelaten uit de Amerikaanse boeken, omdat uitgevers het als 'commercieel, erg Brits en flauw' beschouwden.