Nieuwe Pixar-film beleeft valse start: slechtste openingsweekend ooit

Een nieuwe animatiefilm van Pixar belandt bij veel filmliefhebbers vrijwel automatisch op de kijklijst, maar het begint er steeds sterker op te lijken dat bioscoopsucces bij deze nieuwkomers niet gegarandeerd meer is. Waar Elemental (2023) in 2023 ook al slecht opende, wordt dat wapenfeit nu overtroffen door Elio (2025). Het op het oog sympathieke ruimte-avontuur heeft de twijfelachtige eer toebedeeld gekregen van het slechte Pixar-openingsweekend aller tijden.
Plotseling opgestraald
In de film maken we kennis met Elio, een dromerige jongen met een levendige fantasie en een grote fascinatie voor buitenaardse wezens. Wanneer hij daadwerkelijk wordt opgestraald door nieuwe levensvormen, kan hij niet wachten om erachter te komen wat hem verder te wachten staat. Dat blijkt niet mis: Elio wordt per ongeluk geïdentificeerd als de leider van de aarde en krijgt plots te maken met een crisis van intergalactische proporties.
Releaseramp
Elio ging vorige week wereldwijd in release maar heeft grote concurrentie met How to Train Your Dragon (2025), de live-actionbewerking van de geliefde animatiefilm. Na twee weekenden in roulatie staat de teller voor de makers wereldwijd al op meer dan 350 miljoen, een aantal waar Pixar voorlopig alleen van kan dromen. In het eerste weekend scoorde het ruimte-avontuur slechts 21 miljoen dollar, minimaal 4 miljoen minder dan gehoopt. Wereldwijd komt het totaal over het eerste weekend op zo'n 35 miljoen.
Het openingsweekend van Elio is niet zomaar het tegenvaller, het markeert de slechtste start van een Pixar-nieuwkomer. Ter vergelijking: de opening van Elemental viel moederbedrijf Disney in 2023 ook tegen, maar dat ging toen nog altijd om een bedrag van 30 miljoen dollar. De productiekosten van de nieuwe animatiefilm zijn ongeveer 150 miljoen geweest.

Evaluatie
Er is nog hoop voor Elio: Elemental werd na de desaustreuze bioscoopstart alsnog een megahit op Disney+, en door positieve mond-op-mondreclame nam het aantal bioscoopgangers in de loop van weken ook nog wat toe. Toch is het voorstelbaar dat Disney en Pixar de releasestrategie van hun Pixar-pareltjes na dit kasdebacle nog eens scherp onder de loep gaan nemen.