Disney+ stopt met reclames op Facebook

Disney+ stopt met reclames op Facebook

Productiegigant Disney heeft besloten weinig tot geen reclames van Disney+ meer te plaatsen op Facebook. Het volgt hiermee meerdere bedrijven die met de beweging #StopHateForProfit Facebook willen dwingen harder op te treden tegen haat en misbruik op het platform.

Het is een opvallende zet van Disney en heeft grote impact op de inkomsten van Facebook. Disney was namelijk de grootste afnemer van advertenties op Facebook in de eerste helft van 2020. Disney+ kocht de afgelopen zes maanden alleen al in de VS maar liefst 210 miljoen dollar aan advertenties op Facebook.

Meer dan duizend andere bedrijven stopte al met advertenties op het social-mediakanaal, zoals Unilever, Coca-Cola, Microsoft en Starbucks. Facebook wil niet reageren op het nieuws dat Disney nu ook stopt met reclames. Wél legt een woordvoerder hun strategie uit met betrekking tot het tegengaan van haat op het platform:

We investeren elk jaar miljarden dollars om onze gemeenschap veilig te houden en werken continu met externe experts om ons beleid aan te passen. We weten dat er meer werk te doen is en we zullen samen blijven werken met groepen die zich inzetten voor burgerrechten en andere experts.

Naast het stoppen van Disney+-reclames op Facebook, laat het bedrijf weten ook advertenties van de Amerikaanse streamingdienst Hulu (dat Disney bezit) op Instagram stop te zetten. Na de wereldwijde Black Lives Matter-protesten naar aanleiding van de dood op George Floyd wordt opnieuw kritisch gekeken naar de stappen die Facebook onderneemt om haatdragende berichten tegen te gaan.

Reacties   Volg ons op Google Nieuws

Deel dit artikel

Meer over:

Algemeen Disney+

Meer Disney+

Meer Disney+

🔥 Meest gelezen

Meer populaire artikelen

Reacties


Meer film- en serienieuws

Nog meer nieuws