Reclame-abonnement van Netflix in eerste landen gelanceerd: veel populaire titels ontbreken

Het klinkt als een goed idee: een goedkoper abonnement op Netflix met zo'n vier à vijf minuten aan reclame per uur, speciaal voor mensen die het minder breed hebben. Het zogeheten Basic with Ads-abonnement is inmiddels gelanceerd in 12 landen, waaronder de VS, maar er blijken wat haken en ogen aan te zitten…
Grote films & series missen
Vooral opvallend is het gebrek aan een reeks films & series die met de andere (duurdere) abonnementen wél te zien zijn. Met het goedkopere abonnement krijg je dus niet alleen reclame voor je kiezen, je loopt ook een deel van het aanbod mis.
In de VS missen series als House of Cards (2013–2018), Peaky Blinders (2013–2022), The Last Kingdom (2015–2022), The Sinner (2017–2021) en The Good Place (2016–2020) bij het Basic with Ads-abonnement. Ook een reeks films missen. Volgens Netflix heeft dit te maken met de rechten en werkt de streamingdienst om dit verschil in aanbod zoveel mogelijk te beperken.
Een beperkt aantal films en series zal niet beschikbaar zijn als gevolg van licentiebeperkingen en we gaan eraan werken om dat in de loop van de tijd te verminderen.
Nog meer nadelen
Naast enkele films & series die missen bij het goedkopere reclame-abonnement, is het tevens niet mogelijk om titels met dit nieuwe abonnement te downloaden om deze vervolgens offline te bekijken. Ook zal de beeldkwaliteit een stuk lager zijn. Met het Basic with Ads-abonnement krijg je namelijk een beeldkwaliteit van slechts 720p. Dat is een flink verschil als je nu 4K Ultra HD-kwaliteit gewend bent.
In 2023 in Nederland
Het Basic with Ads-abonnement is nu live in twaalf landen. Europa en daarbij ook Nederland zijn in 2023 aan de beurt. Een precieze lanceringsdatum is nu nog niet bekend.
Meer Netflix
Elke week het meest gelezen Netflix-nieuws in je inbox?Meld je aan voor de Netflix-nieuwsbrief!