'The Nun'-actrice klaagt Warner Bros. aan voor 'verdoezelen' van merchandise royalty's

Bonnie Aarons speelt de angstaanjagende rol van de demonische non in The Nun (2018) en is daarmee ook het gezicht van de franchise. Maar volgens de actrice zou Warner Bros. Discovery haar niet betaald hebben voor merchandise waarop haar beeltenis staat. De actrice neemt daarom nu juridische stappen.
Opvallend uiterlijk
Aarons verscheen voor het eerst als het huiveringwekkende personage in The Conjuring 2 (2016) en kreeg daarna een eigen spin-off die wereldwijd $365 miljoen dollar opbracht, met de tweede film op komst. De advocaten van Aarons proberen te beargumenteren dat het succes van haar personage gebaseerd is op het opvallende uiterlijk van de actrice. Om de claim te ondersteunen citeren ze The Conjuring-producer Peter Safran: "Op het moment dat we [Ms. Aarons] zagen, met de unieke geografie van haar gezicht, zei iedereen: 'Dit is precies wie we willen; dit is wie het moet zijn'."
Bonussen
Het succes van de film bracht ook allerlei merchandise met zich mee waaronder speelgoed, poppen, sierraden, kleding en beddengoed. Aarons beweert dat ze slechts een schamele $71.500 dollar betaald heeft gekregen voor haar werk in The Nun, terwijl er in haar contract stond dat ze "de mogelijkheid zou hebben voor aanvullende compensatie door middel van box office bonussen". Ook zou ze een deel van de bruto-inkomsten ontvangen van "merchandise waarin de gelijkenis van mevrouw Aarons wordt geëxploiteerd".
Dat is niet gebeurd volgens haar advocaten, die de studio's beschuldigen van het verdoezelen van het "werkelijke bedrag van het rechtmatige aandeel van mevrouw Aarons in de inkomsten uit merchandising". De advocaten spreken van exploitatie en benoemen een bonus van $175.000 dollar die Aarons zou moeten krijgen voor de box office bonussen en winst van de merchandise.
Aarons is vanaf 7 september weer in de bioscoop te zien in The Nun 2.